לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

"מעצב וטוב לו?" – יתרונות וחסרונות של עבודת המעצב

בימינו יותר ויותר אנשים שוקלים להשתלב בצורה כזו או אחרת במקצועות העיצוב. הסיבות לכך הן רבות ומשתנות בין אדם לאדם – עבור חלק מדובר במשאלת לב לעסוק בתחום כמקצוע, חלק אחר יבחר ללמוד עיצוב כדי לעצב את בית חלומותיו בעצמו או אפילו הזמנה לחתונה, וכמובן שיש כאלו אשר ייגשו לתחום מזווית של תחביב או הגשמת חלום – מתוך תשוקה או עניין בלבד ואינם מתכוונים לעבוד בסקטור זה לעולם.

תחום העיצוב בד"כ פונה לאנשים בעלי מידה מסוימת של יצירתיות וחוש אומנותי, אשר שואבים הנאה וסיפוק מיצירה מקורית, סדר, אסתטיקה ופרקטיקה. סביב מקצוע זה נוצרה במהלך הזמן מעין הילה זוהרת שמא מדובר בעבודה חלומית ומהנה. בהתאם, חלה עלייה משמעותית במספר מעצבי הפנים המסיימים את לימודיהם בכל שנה, ואף התפתחו תתי נישות כגון עיצוב חלונות ראווה, עיצוב לפרינט ודיגיטל, עיצוב גינות ועוד, על מנת לייצר עוד היצע לביקוש הרב. למי ששואף ללמוד עיצוב מוצעים מספר מסלולי לימוד אקדמיים אפשריים. החל מתואר ראשון בעיצוב ועד ללימודי תעודה ולימודי המשך.

לא כל הנוצץ הוא זהב

למרות שהתחושה אצל מרבית האנשים היא שלמעצבים קל מאוד ליהנות ולאהוב את עבודתם, וקשה לקבוע אם המציאות היא אכן כזו, ישנם גם חסרונות וקשיים בעבודת המעצב אשר לרוב לא מדוברים או לא ידועים לבוחרים במקצוע זה וחשוב לתת עליהם את הדעת.

  • שירות לקוחות – מעצבים, מתוקף עבודתם אינם מעצבים עבור עצמם, בשל עובדה זו הם נאלצים לעבוד מול הלקוחות שלהם, לרוב בצורה ישירה. בשל כך, נאלצים המעצבים לתפקד גם כאנשי שירות לקוחות ולהתמודד עם חילוקי דעות טבעיים הנוצרים מול בעלי המאה. לעיתים מדובר בסתירות מקצועיות ולעיתים אף התנגשויות אישיות שכן עם חלק מהאנשים קשה יותר להסתדר מאחרים.
  • בעלי מלאכה ושותפים – בין אם מדובר בעיצוב פנים, המצריך עבודה מול בעלי מלאכה שונים שלא בהכרח ידועים כדייקנים או מהימנים במיוחד, או בעיצוב גרפי בו עובדים מול אנשי קריאייטיב, עורכים ותקציבאים בעלי תפיסה שונה ואינטרסים אחרים, קיים צורך תמידי להתנהל מול בני אדם נוספים.
  • להמציא את עצמך מחדש – עבודתו של מעצב היא יצירה מתמדת, כל יום וכל שעה נדרשת חשיבה מחודשת ואין מנוס מלהשאיר את הראש פתוח כל הזמן. אומנם מוטיב זה נשמע חיובי ומהנה, אך לנסות להישאר יצירתי פעם אחר פעם היא משימה שאפילו לטובים ביותר עשויה להיות קשה.
  • ביקורת עצמית – מתוקף היותנו אנשים ביקורתיים, ובעיקר בשל חוש האסתטיקה המפותח של העוסקים בעיצוב, קיים הדחף המתמיד להשתפר ולהפתיע לא רק את הלקוחות אלא אף את עצמנו. ההתמודדות עם הביקורת העצמית יכולה להיות נטל לא קטן על לבו התמים של המעצב, גם כאשר הלקוח יוצא מרוצה.
  • שכר – שכרם של מעצבים רבים אינו קבוע, מי שעובד כפרילאנס תלוי בכמות העבודות שהוא מסוגל לייצר לעצמו, ועל כן שכר זה יכול להיות מאוד גבוה ומאוד נמוך. לדוגמא, אנשי עיצוב מטבחים וותיקים יכולים להגיע למשכורות מאוד גבוהות. לשכירים השכר נקבע כמובן על ידי החברה וגם שם ייתכנו משכורות גבוהות ופחות אם כי אין לצפות לשכר גבוה בהרבה מהשכר הממוצע למשק.

האם זה בשבילי?

כאמור, רוב האנשים המתעניינים בלימודי עיצוב ועיסוק שכזה הם יצירתיים מטבעם ובעלי רצון לבטא זאת בחיי היום יום שלהם כמו גם בעבודתם. דרכי ההתמודדות עם הלקוחות והשותפים נרכשים במהלך הזמן ולא מומלץ לתת לאלו למנוע מאתנו מלהגשים את ייעודנו. בנוסף, עבודה מול אנשים מאפיינת את רוב המשרות בעידן שלנו ועל כן לא צריך להתעכב על כך יותר מידי – רק להפנים את העבודה כי להיות מעצב מאופיין גם בצד אנושי ולא רק יופי ואסתטיקה.