תכנית הלימודים במחלקה לכתיבה לתואר ראשון במדעי הרוח של האו"פ ובוגר מנשר בכתיבה

להתחיל בזיכרון שרצית לספר ולסיים בספר עם כריכה

 

כיצד נוצרת האלכימיה המדויקת בין רגש, תחושה, זיכרון מצד אחד, לבין מילים מתרוצצות מצד שני? כיצד נוצרים שירה ופרוזה טובים, מאתגרים, מעניינים? כיצד כותבים ברוח הזמן והמקום? כיצד מטמיעים בטקסטים ספרותיים (ושירה) פרספקטיבה היסטורית ותרבותית?

 

המחלקה לכתיבה במנשר מהווה חממה לפיתוח מיומנויות כתיבת: פרוזה, שירה, תרגום ועריכה, תחקיר וכתיבה לתקשורת (עיתונות, אינטרנט, טלוויזיה ועוד), ספרות ילדים, כתיבה מסאית ותיאורטית, כתיבת תסריט לקולנוע עלילתי דוקומנטרי, כתיבת מחזאות וכן לימודי ביבליותרפיה.

 

הלימודים יניחו תשתית לשימוש מושכל בעיצוב האמירה האישית והייחודית של כל סטודנט ויקנו את הכלים ליישומה בקונטקסט הנרחב של הסובב. כמו כן יעברו הלימודים דרך ההיבטים השונים של תחומי הידע האנושי כדי ליצור תשתית לחשיבה ביקורתית והיסטורית בסוגיות המרכזיות של התרבות.

 

סגל המרצים של המחלקה מורכב מכותבים מהשורה הראשונה בתחומם, הנוטלים חלק פעיל בחיי הרוח בארץ.

 

תכנית הלימודים שלנו מאפשרת לסיים תוך ארבע שנים – לימודים לתואר B.a במדעי הרוח של האוניברסיטה הפתוחה, וכן כבוגר/ת 'מנשר' בכתיבה.

 

דגשים ומטרות בשנה א':

           התוודעות ליכולת של הטקסט לייצר משמעות ונוכחות אסתטית

          הקניית יסודות בסוגי כתיבה ובטכניקות של השפה

          יסודות בכתיבה של תסריט, עיתונות וכתיבה עיונית

          הכרות עם תולדות הספרות והתרבות, היסטוריה של רעיונות ואמנויות אחרות

·                     בשנה א' יש לבחור 6 קורסי סדנא + 2 קורסים עיוניים (מנשר או או"פ).

יסודות פרוזה – סדנא, שנתי, חובה

קורס מרכזי בשנה א'. יסודות הסיפור הקצר ומהותו – מבנים של סיפורים קצרים, פתיחות וסיומים, מונולוגים ודיאלוגים, סוגי מבעים, אפיון דמויות, סטריאוטיפים ודעות קדומות, דימויים ומטאפורות, ריאליזם ופנטזיה. כתיבה ספרותית, לירית, מתארת, דרמתית, סוגי עלילות, סוגי מספרים, נקודות מבט, ייצוג הדיבור, הזרה.

לב הקורס הוא דיון ומשוב על תרגילים משותפים. במקביל תערך קריאת טקסטים מובחרים רלוונטיים מן הספרות הקלאסית והחדשה וניתוחם אל מול התרגילים.

 

שפה ולשון – סדנא, שנתי, חובה

שימוש בגופים דקדוקיים שונים, יסודות במבנה המשפט ומשמעות של מילים, סלנג, תרגום, אימוץ והמצאה של מילים. משפט ופסקה, מצלול וחרוז, מילים נרדפות וניגודיות, שדות סמאנטיים, שפה וסגנון ועוד. הקורס יקנה בסיס להבנת השפה ולשימוש נכון בה ובסימניה, וכן לעריכה לשונית על שלל אפשרויותיה.

 

יסודות שירה – סדנא, שנתי, חובה

סמ' א': מהי כתיבה פיוטית? הקורס ינסה להשיב על השאלה דרך ההתנסויות הבאות: כתיבה על אובייקטים, כתיבה מתוך זיכרון ומקום, מתוך תצלומים, מתוך נופי ילדות, אפיון דמויות, כתיבה מהתבוננות, כתיבה אקספרסיבית, מפגש, חלומות, מסעות, ועוד.

סמ' ב': סוגי רגש (אכזבה, קנאה, עיוורון ועוד), חושים, מטאפורה, דימוי ומטונימיה, שירה ארוטית, צורות שיריות, מקצב, חריזה, מצלול, מוזיקה.

 

כתיבה לעיתונות ולתקשורת – סדנא, שנתי, חובה

הידיעה החדשותית, התחקיר, הכתבה, הריאיון, כתיבת מאמר, משימות שטח וכתבות שטח. בסמ' ב' יתמקד הקורס  בכתבה – אפיון מושאי הכתיבה, כיצד לעורר רגש ולהשפיע, כיצד ליצור חוויה, פיתוח מעורבות, התנסות, יצירתיות ותגובה לאירועים. בקורס תיבחן הדינמיקה של הטקסט האישי, בחירת מוקד/גיבור הסיפור, העמקה מול תמצות, זיוף וזילות.

 

יסודות תסריט קולנועי – סדנא, שנתי, חובה

סמ' א': כיצד מספרים סיפור קולנועי, דמות גיבור, דמויות משנה, סוגי דמויות (עגולה ושטוחה, גיבור ואנטי גיבור), כיצד מעצבים ומאפיינים דמויות וכיצד בונים את המתח ביניהן. מהו קונפליקט קולנועי ואיך מעוררים אותו, מהו מאורע מחולל ומה תפקידו בסרט, מהו תפקיד הפעולה בסרט ואיפה ממקמים אותה.

סמ' ב': השפה הקולנועית וכיצד בונים בעזרתה תסריט. כיצד מעבירים אינפורמציה, מה זה סבטקסט ואיך מיישמים אותו, מטאפורות קולנועיות, הזרה, קונטקסט וספציפיות, מהם החוקים עשה ואל תעשה, מהם הכללים והיוצאים מן הכלל, איך כותבים דיאלוג, איך אומרים בלי לדבר, איך מראים בלי להראות. כמו כן – רבדים בתסריט, מבנה העלילה וחלקיו (התחלה, אמצע, סוף) וכיצד מיישמים זאת בתסריט לסרט קצר.

 

מבוא לצילום – סדנא, שנתי, בחירה

מושגי יסוד בהסתכלות צילומית, הדימוי הצילומי ומשמעותו, קומפוזיציה, זווית, תאורה, הקפאה.
תרגול נושאים בצילום: אובייקט, דמות, נוף, רחוב, נושא ורקע, טבעי ומלאכותי, מטאפורה, תחושה עוד.

 

·         בחירה מחלקה אחרת – יסודות רישום, יסודות פיסול, טכניקות וחומרים וכו'

 

דמות וגיבור בספרות – עיוני, סמסטריאלי, בחירה

קורס העוסק בספרות העולם ונועד לבחון את הנושא הדמות כפי שהוא משתקף לאורך ההיסטוריה של הספרות. הקורס יעסוק במשמעותם של הדמויות באמצעות ניתוח דרכי עיצובם ובשיקולים הבסיסיים בבניית הדמויות.

עלילה וסיפור – עיוני,  סמסטריאלי, בחירה

קורס העוסק במקומה של העלילה בספרות, בדרך התפתחותה וסוגיה. מהו ההבדל בין סיפור לבין ספרות ועלילה, האם הספרות מתחילה ונגמרת בעלילה.

 

המבע הקולנועי – עיוני,  שנתי, בחירה

המבע הקולנועי הוא שפה המשלבת אמצעים אמנותיים וטכניים. תכלית הקורס היא הכרות עם מרכיביו השונים של הקולנוע דרך השפה: צילום, עריכה, עיצוב התמונה ועיצוב פסקול. הקורס ייתן דגש על הפואטיקה הקולנועית ועל התפתחות הז'אנרים החל מהקולנוע ההוליוודי ועד שנות הארבעים.

 

מבוא לתרבות וחברה – עיוני, שנתי, בחירה

 

מבוא כללי לתחומי החברה, הפוליטיקה, התרבות, והחשיבה התיאורטית. מיתוסים, אגדות ומונחים מרכזיים הקשורים בפסיכולוגיה, בסוציולוגיה, בפילוסופיה, בדתות ובאמונות; באתיקה ובאסתטיקה. הקניית מיומנויות בסיסיות בכתיבה עיונית שיטתית ובניתוח טקסטים.

 

דגשים ומטרות בשנה ב'

          תרגול סוגי כתיבה לסיפורים קצרים, שכלול השליטה בשפה ובסגנונה

          טור וביקורת עיתונות, העמקה בתסריט, תסריט קומי, מחזאות

          כתיבה ביוגרפית וכתיבה שיווקית

          תולדות הספרות, התרבות, האמנות והרעיונות
בשנה ב' יש לבחור 6 קורסי סדנא + 2 קורסים עיוניים (מנשר או או"פ)

 

עקרונות פרוזה – סדנא, שנתי, חובה

במהלך קורס מתקדם זה ינותחו התרגילים בעין ביקורתית ושיפוטית – מרמת המבנה ועד רמת התחביר, השפה, הקיטוע לפסקאות ולפרקים, החומר המיותר שצריך לוותר עליו. הקורס ישים דגש על: אבחון תופעות מיוחדות והרחבתן, צמצום ועודפות, חזרות ופערים, משלב לשוני אחיד ומשתנה, ריבוי שמות תואר ועוד.

 

שפה ומבנה – סדנא, שנתי, חובה

פיתוח השליטה בשפה. אוצר מילים, הקשרים, דקדוק ולשון ועוד. מהו המבנה הבסיסי של השפה, כיצד הורסים מבנה ובונים מבנה חדש, כיצד מפתחים שפה מובנית ואחידה בטקסט באורך בינוני. כיצד שפה הופכת לסגנון, האם היא יכולה לאפיין לכל דובר סגנון דיבור וחשיבה ייחודיים, ומה הקשר שלה לאופייה של הדמות?.

 

עקרונות שירה – סדנא, שנתי, בחירה

חזרתיות בשירה, סונטות, הייקו ומרובע, אודה ושירי קינה, שירה מקראית, ימי ביניים, שירת נשים וגברים, שירה פוליטית וחברתית, החלון כסמל ומשמעות, התייחסות לציור וצילום, גבולות שירה/פרוזה, מסעות, תרגום, שירה חתרנית, חותרת תחת עצמה, טקסט וסבטקסט בשירה, ארס פואטיקה, ערס פואטיקה, תקשורת הורים ילדים, שירה וקולנוע, אהבה וסקס, קוויריות, שירי דת ואמונה, הומור, רוק,  שירה מדברת.

 

כתיבה עיונית – סדנא, שנתי, חובה

הקורס מקנה כלים לכתיבת טקסטים עבור כל הפורמטים בעולם התקשורת ובדגש על טכניקת יצירת מרחק ממושא הביקורת, על התכוננות נכונה טרם כתיבה, על סגנון אישי ומודעות עצמית גבוהה.

מניפסט, מיקום בשדה החברתי/מגדרי/פוליטי, התנסויות במצבי קיצון, תרבות ה'צריחה', כתיבה מעמדת מיעוט, נקודת עיוורון שלנו, כתיבה אישית, יחסי מסה/סיפור, כתיבה יומנית, ביקורת תרבות.

כמו כן, נתרגל כתיבה תחת לחץ זמן, זיקוק תובנות בפרקי זמן קצרים וגיבוש רמה נאותה בלחץ זמן.

 

כתיבה ביוגרפית – סדנא, סמסטריאלי, בחירה

בקורס נתנסה במגוון פניה של הכתיבה הביוגרפיות. נעמוד על חשיבותם ומקורותיהם של תחקיר ביוגרפי וראיון, נגלה מהו כוחו של זיכרון אך גם מה מקומה של השכחה. נתנסה ונבין את הצורך בבדיון ספרותי להבנת סיפור שאירע באמת. נלמד דרכי פתיחה וסגירה, מהלכה למעשה, בחירת מרחב, זמן, נקודות מבט ודמויות מרכזיות מתוך חיים מורכבים ומלאים. נתנסה בכתיבה אוטוביוגרפית עצמית, נכתוב ונערוך מחיי אחרים, ונשאב השראה מגדולי הכותבים והחוקרים הביוגרפיים בארץ ובעולם.

כתיבה שיווקית – סדנא, סמסטריאלי, בחירה

תחקיר, מסר, אסטרטגיית תוכן, כתיבה לאון ליין, נכסים דיגיטלים, קופירייטינג, סטוריטלינג, מציאת שם לעסק, מה לא לעשות, שיווק בזמן אמת, מיתוג, איפה ואיך מוצאים לקוחות.

 

עקרונות תסריט לקולנוע – סדנא, שנתי, בחירה

סמ' א': הסצנה היא מיקרוקוסמוס של היצירה כולה – מתי מתחילים ומסיימים סצנה, איך צולחים את מעברי זמן, הקשר בין הדמויות לסביבה, הסצנה על רצף הסיקוונס. כתיבת תסריט לתרגיל מיזנסצנה של קורס בימוי.

סמ' ב': הדיאלוג. כיצד להביע רגשות, כיצד למסור מידע ולקדם את העלילה באמצעות הדיאלוג, מה בין טקסט לבין סאבטקסט, מהי שפה פרטית וכיצד מחברים דיבור לפעולה. כתיבת תסריט לסרט קצר המשלב לוקיישן עם מיזנסצנה מיוחדת.

 

תסריט קומי – סדנא, שנתי, בחירה

כתיבה קומית היא אחד הז'אנרים היותר מקובלים בקולנוע ובטלוויזיה. כל מה שנראה כהברקה של קומיקאי מיומן או כתגובה מידית לאירוע – הינו בעצם טקסט כתוב מראש בצורת תסריט. לשם כך נדרשות מיומנויות גבוהות של שפה, היכרות מעמיקה עם הז'אנר והתתי ז'אנר, תחכום ותרגול.

 

·         אפשרויות בחירה ממחלקות אחרות

 

ספרות במאה העשרים – עיוני, שנתי, בחירה

מודרניזם – שורשים, זרמים, קשר לפילוסופיה וחברה, השפעות של מלחמות ומהפכות.

אימפרסיוניזם וסימבוליזם, אקמאיזם ופוטוריזם, אימג'יזם, זרם התודעה, הנביא המודרני, אוונגרד ואבסורד, קולוניאליזם וביקורת הבירוקרטיה, כתיבה אישית, ניהיליזם, כתיבה צעירה ותוססת, דור הביט.

 

אמנות בעת העתיקה והחדשה – עיוני, שנתי, בחירה

קורס הבוחן את התפתחות האמנות לאורך הדורות. הקורס יסקור את התפתחות האמנות בחתך של נושאים או תקופות לסירוגין, ידגים כיצד נוצרו מהפכים בסגנון ובביטוי, כיצד נוצרו והשתלבו זרמים באירועים היסטוריים, חברתיים, תעשייתיים ועוד; וכיצד הם משפעים עד היום. הקורס ידון בשאלות עקרוניות: כיצד מתקבעות אסכולות, שמות של תקופות, מה נחשב פתאום לקלאסיקה ומה קורה עם האחרים.

 

 

דגשים ומטרות בשנה ג'

פיתוח סיפור קצר, פיתוח סגנון אישי
שכלול השליטה בשפה ובסגנונה
שירה, ספרות ילדים, מסה עיתונאית. תסריט לסרט גמר
ספרות עכשווית, מחקר. הרחבת הרקע ההיסטורי של התרבות, של האמנות ושל הרעיונות

כמו כן יעסוק הקורס בפיתוח אמירה אישית וייחודית: מהו 'המקום' שממנו אנו כותבים, מהם המאפיינים הלשוניים שלנו, הספרותיים, האנושיים, מאין אנחנו שואבים את החומרים לכתיבה וכיצד אנחנו בונים בסיס רחב לכתיבה העתידית שלנו.

·                     בשנה ג' יש לבחור 6 קורסי סדנא + 2 קורסים עיוניים (מנשר או או"פ)

·                     רוב הקורסים משותפים עם שנה ד' ומוצעים לסירוגין

 

מושגים בפרוזה – סדנא, שנתי, חובה

שלבים בפיתוח סיפור קצר: תשתית דמויות ועלילה, תשתית נוף וסביבה, תשתית שפה, וטון דיבור, המפגש הקריטי בין הדמויות, הצבה בטבלת זרימה (מי, מה, מתי, מקום בהצלבה לתהליכים נפשיים, קול דובר, זמן לשוני וכו'), החלטות עקרוניות והפיכתן.

סמ' ב': השפעות אפשריות, שתי אופציות לטקסט 'אישי', על מה לוותר אפילו שקרה, איך להמציא מתחקיר או דמיון, צמצום מקסימלי, עריכה ראשונית, סגירה והשארת קצוות לפיתוח.

 

שפה וסגנון – סדנא, שנתי, בחירה

סמ' א', תרגום – האם זה רק העברה מכלי לכלי, או שזה כמו לנשק דרך מטפחת? מה גבולות החופש היצירתי של המתרגם (פרוזה, שירה). האם תרגום זה כמו עריכת טקסטים ספרותיים ושיריים של אחרים?

סמ' ב', עריכה – בין אם הטקסט הוא פרוזה, שירה, או מסה – כל טקסט צריך עריכה, הן ספרותית והן לשונית. כיום כבר ברור שהגבולות בין שני סוגי העריכה מיטשטשים, ברור שאין דקדוק "נכון" ו"לא נכון", ברור שאין עלילה "נכונה" ו"לא נכונה". דווקא משום כך צריך עין נוספת שתבחן את הטקסט, עין שלא היתה מעורב ב"תהליכי היצור", שלא יודעת על מה שנשאר בחוץ.

 

מושגים בשירה – סדנא, שנתי, בחירה

בדיקת הקשר התמאטי והסגנוני של השירים שכתבנו, בדיקת נושאי השירה שלנו, בדיקת יסודות משירה מוקדמות, שירה אישית ואידיאולוגית, שירה לאומית וביקורתית, שירה על אדן החלון, מחסומי כתיבה, אש וזעם, פיתוח שפה אישית, מחרוזות שירה, פואמות ארוכות, שירה 'צעירה'.

 

מחזאות – סדנא, שנתי, בחירה

סמ' א' – יסודות דרמה לתיאטרון, הגיבור – מסעו והמכשולים שלפניו, האנטי גיבור, מבנה קלאסי – שלוש המערכות, הפעולות שהגיבור מבצע, שיא והתרה, הפתעות דרמטיות, בעיות המלודרמה, צירופי המקרים והסגנון המעורב, כלים לאבחון אפקטיביות, בעיית הבדיחה הגסה, זיהוי השפעות מקריות.

סמ' ב' – סגנונות במחזאות: טרגדיה, קומדיה, ריאליזם, התיאטרון האפי, האבסורד, אוונגרד, ישראלי (?) וכו'.

כמו כן: ייסורי המחבר והשאלה האישית, קריאת שולחן, ליהוק, תלבושות ותפאורה מינימלית, בימוי ל'קריאה מומחזת'.

 

ספרות ילדים – סדנא, סמסטריאלי, בחירה

בדיקת השוני בכתיבה ספרות לילדים בגילאים שונים, סגנונות בכתיבה לילדים, היחס בין טקסט לבין איור, מציאות מול דמיון, ידוע מול חדש, פחדים ומאוויים, היכרות עם יצירות קלאסיות ועכשוויות בספרות ילדים.

סדרות נוער – סדנא, סמסטריאלי, בחירה

מה ההבדל בין סדרת נוער לסדרה למבוגרים – האם צריך להוריד את רמת המורכבות? האם נוער מסוגל ורוצה להתמודד עם סאבטקסט? מה גבולות האלימות ותכנים סקסואלים? האם יש לנו תפקיד חינוכי?

מעבר לכל השאלות הסדנא תתקדם בעזרת תרגילי כתיבה ורעיונות לסדרת נוער.

 

עריכת תוכן בתקשורת – סדנא, סמסטריאלי, בחירה

עורך ממיין, סדר עדיפויות באינפורמציה, חלוקה לקטגוריות, טעם אישי ובחירה, עורך כמייצג ציבור, מה בעצם מעניין, גיליון נושא, התפתחויות של סגנון ושל טעם כללי, מה נחשב לפורץ דרך ועוד

עריכה לשונית – סדנא, סמסטריאלי, חובה

הקניית מושגים וכללים בסיסיים בעריכת לשון לטובת העמקת הידע בשפה העברית לשיפור הכתיבה, ההתנסחות ומציאת תעסוקה בתחום. עריכה לשונית בתהליך הוצאת ספר לאור, מה ההבדל בינה לבין עריכה ספרותי, סימני וכללי פיסוק, כתיב מלא והכתיב וחסר, סוגיות עיקריות בתחביר.

 

סדרות רשת – סדנא, שנתי, בחירה

סדרות רשת הינן פורמט חדש המאפשר תפוצה של רעיונות וסיפורים באמצעים קולנועיים מאוד פשוטים, מה שמאפשר לכותבים להשתלב גם אם לא לקחו קורסי קולנוע. סדרות רשת בנויות על הפקות זולות ופשוטות מצד אחד, אבל על תחכום של יכולת סיפורית, כתיבת דיאלוגים, איפיון וכו'.

 

·         סדנא בחירה ממחלקה אחרת – מושגים בתסריט קולנועי, פורמטים לטלוויזיה וכו'

 

ספרות עכשווי – עיוני, שנתי, חובה

העיר והעתיד, הרגעי והקצוב, פעימה אישית ודחיפות, צורה שהופכת למשמעות, השפעות מקולנוע – צורת המבט, ייחודיים גיאוגרפיים/ספרותיים, דמות המשוטט, כתיבה מקצועית או מדומיינת, היומיום המפתיע, הרומן ו'הרומן החדש', התהפוכות שעבר הסיפור הקצר, ספרות המטאפורה ונפילתה, אוטופיות חברתיות, מדעיות דתיות, פוליטיות; הסובייקט שהשתלט על הספרות, הספרות לאן?

 

תרבות ישראלית – עיוני, שנתי, חובה

הסוגיות המרכזיות המאכלסות את תחום הדעת המכונה 'לימודי תרבות'. הקניית מיומנויות של חשיבה ושל קריאה ביקורתית במסגרת השיח התרבותי הישראלי. תרגול המיומנויות על מקרי בוחן מהתרבות הישראלית, תוך שימת דגש על סוגיות אקטואליות: היבטים אידיאולוגיים, חברתיים ופוליטיים. התבוננות באופני הייצוג של הזהויות הישראליות באמצעות טקטיקות לשוניות, נרטיביות וויזואליות. דגש מיוחד יינתן להיבטיה 'הנמוכים' או הפופולריים של תרבותנו.

 

תולדות הקולנוע הישראלי – עיוני, שנתי, חובה

 

ההיסטוריה הקצרה של הסרט הישראלי. החל מסרטי מלחמת העצמאות דרך סרטי הבורקס ועד לקולנוע העלילתי של היום – ייחודי ומקומי, ויחד עם זאת מתכתב עם קולנוע עכשווי הן מהצד התפישתי והן מהבחינה הטכנית. ז'אנרים, מתודות ויוצרים מרכזיים. כמו כן יעסוק הקורס בהיסטוריה והאידיאולוגיה של הסרט הישראלי הדוקומנטרי – החל מיומני גבע בשנות ה- 50, דרך כתבות ערוץ 1 הממשלתי ועד לטלוויזיה של היום: ערוצים 10, 11, 22 ה"ממלכתיים" ולעומתם ערוצים 8, יס דוקו ויוצרים עצמאיים המרבים לעסוק בפוליטי.

 

דגשים ומטרות בשנה ד'

          פרויקט גמר – נובלה, שירה, תסריט או עיתונות

          קורסים תומכים ומשכללים שליטה

          השלמות ממחלקות אחרות

          ספרות עכשווית, מחקר. הרחבת הרקע ההיסטורי של התרבות, של האמנות ושל הרעיונות

·                     בשנה ד' יש לבחור 3 קורסי סדנא + 2 קורסים עיוניים (מנשר או או"פ) + ליווי פרויקט גמר

·                     רוב הקורסים משותפים עם שנה ג' ומוצעים לסירוגין

 

סמינר כתיבה – סדנא, שנתי, חובה

מפגש שבועי מרכזי שבו ידונו הפרויקטים האישיים של כל סטודנט בפורום כיתתי, בין אם הפרויקט הוא: נובלה, תסריט, אסופת שירים או סדרת מאמרים לעיתונות. במפגש יערך דיון שבועי על הפרויקטים, על כיווני התקדמות והתפתחות. העבודה תכלול גם קריאה והתייחסות לטקסטים של החברים והחברות בכיתה.

 

ליווי פרויקט גמר סדנא, שנתי, חובה

ליווי עקבי ופרטני של פרויקט הגמר על ידי ראש המחלקה. ראשת המחלקה תיפגש עם כל סטודנט/ית פעם בחודש וחצי בערך למעקב התקדמות פרויקט הגמר.

 

·         יש לקחת שתי סדנאות מהמפורט בשנה ג' או בחירה ממחלקות אחרות

 

·         יש לקחת שני קורסים עיוניים מנשר או או"פ

 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות