לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר
תואר באמנות - תוכנית הלימודים ללימודי אמנות

תואר באמנות – תכנית הלימודים במחלקה לאמנות לתואר ראשון במדעי הרוח של האו"פ ובוגר מנשר באמנות

לעשות אמנות זה לתת משמעות לצורה ותוכן לחיים

המחלקה לאמנות ב'מנשר' יוצאת מהחומר אל הצורה, מהנפח אל המשמעות. הדגש הוא על לימוד יסודות ואמצעים קלאסיים ושילובם באמצעי וכלי עבודה חדשים, חומרים חדשים, וכמובן – תפיסות חדשות בנוגע לאמנות ולמקומה בעולם הנוכחי.

לצד ערכי יסוד באמנות פלסטית: קו, כתם, צורה, נפח, קומפוזיציה, אור וצל, חלל ומרחב, הנלמדים במסגרות של רישום, ציור ופיסול של טבע דומם, של נוף, של דיוקן, של מודל ועוד, ילמדו ויתורגלו מושגים, כגון אמנות המופשט, אמנות קונצפטואלית, אמנות ייצוגית, פופ ארט, מודרניזם ופוסט מודרניזם, אופני ראיה, תפיסה חזותית, אוצרות ועריכה, תרבות המזרח, מרכז ופריפריה, אמנות מיסטית, לימודי מגדר ואמנות חתרנית, חברתית ופוליטית הפועלת במרחב הציבורי.

לימודי האמנות תפסו תאוצה בשנים האחרונות עם שילובם של אמצעים דיגיטליים וחומרים וכלים קלאסיים מצד אחד, והכללת חומרים חדשים וטכניקות עבודה מעולם ההייטק לתוך האמנות מהצד השני.

תואר באמנות – תכנית הלימודים שלנו מאפשרת לסיים תוך ארבע שנים – לימודים לתואר B.a במדעי הרוח של האוניברסיטה הפתוחה, וכן כבוגר 'מנשר' באמנות. 

כמו כן, המחלקה מציעה קורסים ממחלקות מקבילות: צילום, וידאו ארט, תכנות מחשב מתקדמות, עיצוב ואיור, טכניקות מיוחדות וחומרים מתקדמים, מייצג ועוד. המחלקה פתוחה לכל אפשרות של עשייה בין תחומית ורב תחומית על מנת לאפשר לכל סטודנט/ית למצוא את אמצעי הביטוי האישי המדויק המתאים לו/ה, תוך שהם מצוידים בידע המעשי והתיאורטי העונה על הדרישות המורכבות של עולם האמנות העתידי.

תכנית הלימודים במחלקה יוצאת מהאמונה שגם בעידן הנוכחי התשוקה של האמן ושל הצופה לאמנות העשויה חומר, לאפשרות היצירה של יש מאין, לתחושת המגע החד פעמי, לפסל ולהצבה – לא חלפה. המחלקה ללימודי אמנות ב'מנשר' מאמינה בחשיבות השפה הפלסטית, בהיותה בסיס לכל עשייה, ביכולתה לגעת בתחומים הטכנולוגיים החדשים ולהטמיע אותם במכלול היצירה.

הרגליים בעבר, הפנים אל העתיד

לימודי אומנות במנשר נעים בין העבר, ההווה והעתיד. תכני התואר השונים מעניקים לתלמידים את ערכי היסוד שלפיהם יצרו וצרכו אמנות במאות הקודמות, ערכים שהתפתחו בצורה איטית מימי קדם ועד סוף המאה ה- 19, והואצו במשך המאה ה- 20. תלמידי 'מנשר' ילמדו הן את הצד התיאורטי והן את הצד המעשי של תקופות אלו

לצד ערכים אלו (שאגב משתנים ומתפתחים גם היום), הסטודנטים זוכים ללמוד את כלי האמנות החדשניים, בעיקר – האמצעים הדיגיטליים והטכנולוגיים העומדים לרשותם. במקביל, הקורסים מאפשרים לדון בתפיסות האומנות החדישות וההתפתחויות הצפויות בתחום זה.

להסתכל על התמונה מכל הכיוונים

במסלול תואר באמנות במנשר, התלמידים זוכים ללמוד את ערכי היסוד, הכוללים בין היתר כתם, קו, נפח, קומפוזיציה,  חלל, מרחב, אור וצל; ולצד אלו, מושגים באמנות וסוגים שונים של יצירות אמנות, החל מציורי טבע דומם וציורי דיוקן, דרך פופ-ארט ואמנות מודרנית וכלה בתפיסה חזותית עכשווית (פוסט מודרנית), ואף אוצרות.

בנוסף לאלו, תלמידי תואר באמנות יוכלו ללמוד על סוגי אמנות שונים, והיחסים שלהם עם התרבות האזורית והמקומית . בין היתר, הם יוכלו ללמוד על אמנות מיסטית, תרבות המזרח, אמנות פוליטית וחברתית, לימודי מגדר והשפעות הדדיות בין המרכז לפריפריה.

לימודים עיוניים לצד לימודים מעשיים

כמו תחומי אומנויות אחרים, כך גם תואר באומנות דורש ניסיון מעשי לצד ידע תיאורטי ועיוני. לשם כך, תוכנית הלימודים בתואר באמנות כוללת, לצד קורסים תיאורטיים ומבואות, מירב של סדנאות ושיעורים מעשיים.

קורסים אלו הינם שנתיים ונערכים עם סילבוס מסודר המתקדם משבוע לשבוע הן בטכניקות הנלמדות והן בתפיסת היצירה.

בכל אחד מן הקורסים המעשיים, הסטודנטים זוכים לקבל משוב אודות עבודתם, גם ביחס לעצמם, גם ביחס לנושא הנלמד וגם בהשוואה לחבריהם הסטודנטים האחרים. צורת לימוד זו מאפשרת להם התפתחות ושיפור מתמידים.

בנוסף לכך, המרצים בבית הספר הינם אמנים ידועים ועצם המפגש וההיכרות איתם הינה חוויה.

מגוון עצום של קורסים ושיעורים

תואר באמנות של בית הספר מנשר מציע לסטודנטים מגוון נרחב של קורסים, חלקם חובה וחלקם מאפשרים בחירה, בהתאם להעדפות של הסטודנט.

בין היתר, קורסים אלו כוללים יסודות ציור, יסודות רישום, קורסים מתחילים ומתקדמים בפיסול, אמנות בעת העתיקה והחדשה, טכניקות ושפה באומנות, מהפיכות המידע ביחס לדימוי, תרבות עכשווית, אומנות ישראלית, תיאוריות עכשוויות ועוד.

כמו כן, לימודי אמנות במנשר כוללים קורסים בסוגי אומנות מקבילים, כגון צילום, איור, עיצוב, וידאו-ארט, מיצג, אומנות ממוחשבת ועוד. כל אלו, מעניקים לסטודנט ארגז כלים עשיר, המאפשר לו לסלול את דרכו בתחום האומנות ולפענח מהו הסגנון המתאים לו ומהו הקול האישי שלו.

מדוע תואר באמנות במנשר הוא משתלם?

בית הספר לאמנות מנשר הנמצא במרכז תל אביב, הנו אחד מבתי הספר המובילים לאומנויות בארץ.

בית ספר 'מנשר' מציע מגוון נרחב של קורסים וכלים, מהם יכול הסטודנט ללקט את המתאימים לו ביותר, להתאים את המערכת ללוח הזמנים האישי, לבחור קורסים ממחלקות אחרות, ולהתנסות בכל סוגי היצירה.

בקיצור – מאתגר וחוויה לכל החיים.

תכנית הלימודים תואר ראשון באמנות:

דגשים ומטרות בשנה א'

  • התוודעות לשפה הוויזואלית וליכולות של הציור והפיסול ליצור "יש מאין"
  • קורסי יסוד ברישום וציור
  • קורסי יסוד בטכניקה ובטכנולוגיות של האמנות
  • תולדות האמנות, הרקע ההיסטורי של התרבות, של האמנות ושל הרעיונות

 

יסודות ציור – שנתי, חובה צבע: יסודות – הכנת המצע, הרכב הצבע ובניית משטח הציור, ציור בצבעי מים ואקריליק, ומעבר לצבעי שמן. ציור מונוכרומטי בשחור, ציור בשני צבעים משלימים, אובייקטים, תיעוד וייצוג המציאות, הצבע כמעביר תחושה ורעיון, קומפוזיציה, אווירה (בעזרת מיקום, יחסי גודל, משיחות מכחול), פורטרטים, דיוקן עצמי, מודל עירום. עקרונות בצבע, תיאור העולם בכתם, מירקם, מרחב ומחבר, צבע האור, עיצוב הצורה בצבע.

יסודות רישום – שנתי, חובה. קורס יסוד ברישום: הרגלי עבודה ברישום, התבוננות, כלים וטכניקות. הקו כיוצר תחושה כמבטא תנועה וכמתאר עולם.

מהו ההבדל בין סקיצה לבין רישום מלא, בין ציור לבין עיפרון, כתם וטונאליות, יחסי גודל, אפיון פורטרט, פורטרט עצמי, קומפוזיציה, התבוננות בטבע דומם, נוף עירוני, טבע, חללי פנים, רישום מהזיכרון.
נפח והשטחה, הקצר, פעולה, חלוקת המשטח, הנייר כעולם, הרישום כמתרגם של מילים וכותרות.

יסודות פיסול בחומרים רכים – שנתי, חובה

שפת הפיסול: חומר, צורה, נפח, משקל, טקסטורה, שקיפות, אטימות, סטאטיות, דינאמיות, מסה, משטח.

עבודה בחומרים רכים: חמר, גבס, שעווה, קלקר ועוד. התבוננות, ניתוח ותרגול של צורות היסוד: כדור, קובייה ופירמידה, ניתוח ותרגול של חלקי גוף: ידיים, רגליים, ראש ועוד, הקשר בין הצבע לבין המרקם וההבעה.

טכניקות ושפה באמנות – שנתי, חובה. רישום וקולאז', קו/כתם והליכה, קומפוזיציה וחומריות, צילום מתפרק לחומר, חפץ מופשט, דימוי ועיסה, פרוק והרכבה, גרעין מייצג, הכלאה, גריעה והוספה, חיקוי וציטוט, הפשטה של עיר, זהות תאומה, מילה וחומר, תשוקה והפשטה ועוד.

אמנות בעת העתיקה והחדשה – שנתי, חובה. קורס הבוחן את התפתחות האמנות לאורך הדורות. הקורס יסקור את התפתחות האמנות בחתך של נושאים או תקופות לסירוגין, ידגים כיצד נוצרו מהפכים בסגנון ובביטוי, כיצד נוצרו והשתלבו זרמים באירועים היסטוריים, חברתיים, תעשייתיים ועוד; וכיצד הם משפעים עד היום. הקורס ידון בשאלות עקרוניות: כיצד מתקבעות אסכולות, שמות של תקופות, מה נחשב פתאום לקלאסיקה ומה קורה עם האחרים.

מבוא לצילום – שנתי, מומלץ. קורס מבוא לצילום סטילס מעשי.
טכניקה: מדידת אור, רגישויות, מיקוד, סוגי קבצים וזיכרון, מנגנונים.
ערכי יסוד: קומפוזיציה, זווית, תאורה, הקפאה.
נושאים לצילום: טבע, דמות, נוף, נושא ורקע, פורטרט עצמי, מטאפורה, תחושה, ביקורת ועוד.

צילום מתחילתו ועד תחילת המאה העשרים – שנתי, מומלץ. קורס זה יתחיל מהנקודה בה נפרד הצילום מרישום האור הנופל על נייר ויצא לדרך עצמאית שבה הינו מתפקד כביטוי מודרני לשימוש במכונה בלי התערבות יד אדם.

הקורס יבחן את התפתחות הצילום, מול האמנות והקולנוע, את הניסיונות הבלתי פוסקים (והמעניינים לכן) להגדרת זהות. הקורס יתחיל בשינוי תפיסת הפרספקטיבה בתקופת הרנסנאס, יעבור במהירות דרך הריאליזם בציור המאה התשע עשרה ויתמקד בהתפתחות הטכנולוגית והסגנונית מ- 1829 ועד תחילת המאה העשרים – הולדת הצילום התיעודי.
הקורס ישים דגש הן על מושגי היסוד וההשתלטות עליהם והן על 'יצירתיות'.

מבוא לתרבות וחברה – שנתי, בחירה. מבוא כללי לתחומי החברה, הפוליטיקה, התרבות, והחשיבה התיאורטית. מיתוסים, אגדות ומונחים מרכזיים הקשורים בפסיכולוגיה, בסוציולוגיה, בפילוסופיה, בדתות ובאמונות; באתיקה ובאסתטיקה. הקניית מיומנויות בסיסיות בכתיבה עיונית שיטתית ובניתוח טקסטים.

יש לבחור 6 סדנאות + 2 קורסים עיוניים (מנשר או או"פ)

**  אפשרויות בחירה ממחלקות אחרות, כולל מעיוני 'מנשר' ומאו"פ.

דגשים ומטרות בשנה ב' 

 – שיפור השליטה וההבנה של השפה הוויזואלית

– לימוד הטכניקה והטכנולוגיות של האמנות העוסקת בחומר ושל אמנויות מקבילות ושכלולה

– האמנות בעידן המודרני, והתפתחות התרבות והרעיונות במאה העשרים

– באמצע סמסטר א' יערך שבוע יוצרים-חוקרים שיציע רעיונות והיבטים שאינם מצויים במערכת

– כל קורס ברשימה מורכב מ-2 שעורים: שעור 1 – מבוא עיוני, דיון ובדיקה; שעור 2 – ניתוח עבודות וטקסטים

– לקורסים מסוימים יתווסף גם תרגול מודרך שאינו מופיע בידיעון

– הרכבת המערכת תעשה בפגישה אישית עם ראש המחלקה

יש לבחור 6 סדנאות + 2 קורסים עיוניים (מנשר או או"פ)

עקרונות ציור –  שנתי, חובה

האם הציור פועל כחלון/מראה או כיוצר מציאות נפרדת בעלת חוקים משלה; ואולי הוא בכלל טקסט – פרשני או חוויתי. הקורס יבחן שאלות אלו דרך עבודות הסטודנטים ואל מול עבודות של ציירים אחרים, מימי הביניים ועד ימינו.

הקורס מתבסס על 'פרקי משימות' שבכל אחד מהם קיים יחס שונה בין הציור לבין הרפרנס שלו: ציור מצילום, ציור מהתבוננות, ציור ללא רפרנס, ציור 'פעולה', ציור 'מופשט', ציור/טקסט, ציור/חלום, ציור משולב/חופשי ועוד.

עקרונות רישום ושפה – שנתי, חובה. הקורס יעסוק בהרחבת הידע ברישום: רישום אקדמי, רישום מהיר, דינמיקה של רישום, תמצות, התבוננות עמוקה, פורמליסטיקה מול שפה אישית, קונסטרוקציה, אנטומיה, פרופורציות, צבעים וחומרים, חללים גדולים וחללים קטנים, מיקום האובייקט בחלל, הרס ובניה, הוספה ומחיקה, מרחק וקרבה, עומק ומרחב, הופעה והיעלמות.

כמו כן יעסוק הקורס באספקטים הרעיוניים של יצירה על נייר: רישום כסימן, כמסמן, כסובייקט או אובייקט, חפץ אורעיון, שירבוט או עבודה וכו'

מייצב ואמנות – שנתי, חובה. האמן תמיד יתייחס לחלל. בין אם הוא רק צייר, או רק פסל שעושה אובייקטים – תמיד תהיה שאלה של מחברים – מה שמים ליד מה. באמנות עכשווית רוב האמנים מתקדמים אף מעבר לזה ומתייחסים לחלל, מנסים להוציא אותו משיווי משקל קלסי.

אמנות מודרנית –  שנתי, חובה. תקופה זו מוגדרת כהחל מ- 1881, הופעת הציור האימפרסיוניסטי ועד שנות ה- 60 או סוף ה- 70 של המאה ה- 20 (הויכוחים לא נגמרו). זו תקופה מלהיב בציור ובפיסול שבה האמנות השתחררה מחובת הייצוג האמין (חלק מחובה זו נדד לצילום וחלק נמוג עם התמוטטות שלטונות טוטליטריים). החופש הביא להרבה אמנות שהרימה גבה, אמנות משוחררת, פורצת גבולות, מאתגרת, ביקורתית. הקורס יעבור דרך הזרמים הגדולים באמנות המודרנית: אימפרסיוניזם, קוביזם, פוטוריזם, קונסטרוקטיביזם, פוביזם, אקספרסיוניזם, אבסטרקט אקספרסיוניסטי ומינימליסטי, דאדא, סוריאליזם, פופ רדי מייד, ועד אמנות מושגית.

עריכת מגזין – קורס מגזין סטודנטים דיגיטלי – עיוני, שנתי, בחירה

הקורס גם מרחיב אופקים וגם מכין אתכם/ן ליצירת אתר אישי.

בסמ' א' ילמדו הכלים הבסיסיים לפיתוח והפעלה של אתרים, כשבמקביל יתקיימו דיונים להתווית החזון של מגזין סטודנטים ברוח מנשר. כבר בסמ' א' נתחיל גם ליצר תוכן לפי תחומי העניין והחוזקות של כל סטודנט וסטודנטית.

בסמ' ב' יושק האתר שיהיה בנפרד מהאתר הכללי של מנשר (וקשור אליו רק כסב-דומיין). הקורס יעבור לעבודה מעשית כמערכת מגזין חיה בהובלת המנחה וביצוע הסטודנטים.

המגזין יכלול גם עבודות סטודנטים ככל שהמערכת תמצא לנכון, אבל בעיקר: עבודות שנעשו במיוחד למגזין (בכל תחומי היצירה במנשר) וכן: יצירה של תערוכות דיגיטליות, סרטוני קולנוע אנימציה ווידאו-ארט, ראיונות עם יוצרים מכל התחומים, ביקורת תערוכות, סרטים ועיצובים.

הקורס מחייב השתתפות אקטיבית ביצירה של מגזין ראשון מסוגו במכללה. הוא יתנהל בעבודה בצוותים, וכן בשיתופי פעולה עם סטודנטים שמחוץ לקורס.

פיסול בחומרים קשים – שנתי, בחירה. עיקרו של הקורס הוא עבודה בטכניקות שאינן יציקה או לישה, אלא עבודה בטכניקות שמפאת מורכבותן יש לבנות שלד, ללמוד חיבורים וכיפופים, לתכנן תכנונים הנדסיים ועוד. תבניות ויציקות, המסות, צביעות ועוד.

יסודות וידאו – שנתי, בחירה. מהי שפת הווידאו, מה היא לוקחת מהקולנוע ומהצילום? בקורס יילמדו יסודות המדיה המיוחדת הזו: הצדדים הטכניים של המצלמה והציוד הנלווה, הצד התיאורטי של שפת הקולנוע – התסריט, הסטוריבורד, הצילום, ההפקה והעריכה בפרמייר. כמובן שסרט וידאו לא חייב לעבוד לפי הכללים הנוקשים, אבל צריך להבין את העקרונות. במקביל לעבודת הסטודנטים תיערך הכרות עם מגוון רחב של עבודות ווידאו ועם אמנים מרכזיים.

טכניקות מיוחדות – שנתי, בחירה. מידי שנה יתבצע קורס המחולק לכמה טכניקות שאינן נכנסות לקטגוריה הקלסית של דו או תלת מימד. בקורס זה נביא מספר אמנים שעובדים בשילוב טכניקות, או בטכניקות יוצאות דופן.

אפשר גם לקחת קורסים ממחלקות חזותית, צילום, אנימציה.

צילום מודרני – שנתי, בחירה. בקורס זה יבחן הצילום בעידן החדש החל מניצניו בשנות השלושים ועד שנות השמונים. הקורס הוא בעל מבנה נושאי ובוחן את הפרקטיקות ואת הגישות השונות הבאות לידי ביטוי בעבודתם של צלמים ושל אמנים בני הדור שלאחר מלחה"ע השנייה – זהו עידן המודרניזם המאוחר, שבו עשה הצילום את מסעו מהיותו דוקומנט עד התקבלותו כמדיום אמנותי לגיטימי ושווה ערך.

מהפיכות המידע ביחס לדימוי – שנתי, בחירה. הבנה חדשה של האדם את עצמו במאה העשרים והרחבה מושגית של השינויים ושל ההתרחשויות הרדיקליות שהביאו העיור, התעשייה, ההיפרדות מהטבע, הצילום והקולנוע לתרבות. הקורס ידון במציאות החלופית אותה הציעו החיים המודרניים, את ההבחנה בין עבודה לפנאי, את היחס המשתנה בין אמת לשקר ובין האותנטי ללא אותנטי ועוד.

אפשרויות בחירה ממחלקות אחרות, כולל מעיוני 'מנשר' ומאו"פ.

 

 

דגשים ומטרות בשנה ג'

– שכלול השפה ופיתוח סגנון

– הרחבת הטכניקה והטכנולוגיות של האמנות העוסקת בחומר והרחבת הטכניקה והטכנלוגיות של אמנויות מקבילות

– אמנות עכשווית, תרבות עכשווית, רעיונות בשלב היווצרות

– באמצע סמסטר א' יערך שבוע יוצרים-חוקרים שיציע רעיונות והיבטים שאינם מצויים במערכת

יש לבחור 6 סדנאות + 2 קורסים עיוניים (מנשר או או"פ)

אמנות וסגנון – שנתי, חובה. קורס מרכזי לשנה ג' שיעקב אחר נושאים שונים – אופני הייצוג שלהם לאורך השנים ועמדות הצפייה השונות. נושאים לדוגמה: ייצוגי הגוף על נייר או בחומרים אלטרנטיביים, פריסות של טבע דומם לדו מימד או תלת 'חתוך', האור והחור השחור – כיצד הופכים לומר/אובייקט, רישום בחלל – והתגלגלותו לאובייקט, לחיבורים והלחמות. תרגולים מושגיים: אסתטיקה של פעולה, התמדה, איפוק, הישגיות. הקורס יאפשר עבודה בטכניקות שונות וישים דגש על פיתוח שפה אישית.

אמנות וצילום בפוסט מודרנית – שנתי, חובה. מתי התחיל העידן הפוסט מודרני? בשנות ה- 80? 70? 60? מסתבר שרעיונות מסוימים הופיעו כבר בשנות ה- 20. מה שיותר מעניין הוא, שעד היום, ההגדרה של העידן החדש הזה קשה, מורכבת, רבת ניגודים, מעניינת.

מושגים כ: לא אמת, העתק, הפכו לגיטימיים, מושגים כ: ג'נדר, האחר, שהיו בשוליים הפכו למרכזיים, יחסי ה: אמן-צופה, ופרסונת האמן, מקבלים ביטוי בתוך העבודות, ומושגים כ: ייצוג, דימוי, הנראות במרחב הציבורי, אמנות פוליטית והפוליטיקה של האמנות, חתרנות, אמנות וממסד, מנגנונים ואמצעי הפצה ועוד – כל אלו הופכים להיות הנושאים של האמנות בהא הידיעה.

רישום ורעיון – שנתי, בחירה. תהליך הרישום: רעיונות, מחשבות, סקיצות, תחושות ביחס לנושא וכו'. החומר בפני עצמו, הנוכחות הקווית בפיסול, הנוכחות הפיסולית ברישום, נוכחות טקסט ואותיות ברישום, מערכות גומלים עם מדיות אחרות (בעיקר צילום), יומן ומיפוי. רישום מקור אור, רישום לפי משטחים רייקים, פורמטים של נייר, נגטיב, רישום כפול, טבע דומם מסתובב, מתווסף, שיכפול, רישום לקיר/משטח מסוים.

מושגים בציור – שנתי, בחירה. נושאים: פריים מסרט, ארס פואטיקה, ציור אשלייתי שחותר תחת עצמו, טונאליות של צבעים, צמצום והרחבה, מקורות ביוגרפים, מתח קולנועי, הבלחה של צבע, ציור מחיקה ביחוד בהקשר של אור והיעדר חומר, קולאז' וציור גדול מלא פרטים, רגע היסטורי, עושר ציורי, רבדים וקולות. ציור מצילומים מבוימים, הבד כבמה להתרחשויות מרובות. כמה דמויות וסיפור. נוף ועירום, התרחשויות חלומיות, אלימות, ציור נוף מופשט, פוליטי, עתידני, מקומי לעומת זר, ציור מהיר, מפגש בין מוקפד לפרוע, עירום ריאליסטי נוקב, ועוד.

חלל וחומר –  שנתי, בחירה. אמנים רבים היום פורצים את גבולות המדיום ומציגים עבודות שקשה להגדירן – האם זה חומר, דימוי? אפילו ההגדרה של מייצב כבר איננה עונה למה שרואים. הקורס יבחן, תוך כדי עשיית תרגילים, את גבולות המדיום, את דרכי ההצבה האלטרנטיביים ואת הקשר האמצעי והבלתי אמצעי שבין הצופה לבין החלל ומה שמתרחש בו.

טכנולוגיות מתקדמות – שנתי, בחירה. קורס זה יעבור בין כל הטכנולוגיות שנכנסו לאמנות ואינן חומר: מנועים מחשבים, קינטיות ותנועה, תזוזות והיפוך צורה, חום וקור, שינוי מצב צבירה וכו'.

תרבות עכשווית– שנתי, בחירה. הקורס יעסוק בסוגיות המרכזיות המאכלסות את תחום הדעת המכונה 'לימודי תרבות'. זהו תחום מתפתח המצוי בין לימודי האמנות מצד אחד, לבין מדעי החברה מצד שני. נושאים: חברה ומעמדות, עמים ותרבויות, ג'נדר, פסיכולוגיה של המונים, תרבות פנאי, צרכנות, תרבות וחברה וירטואלית, פופולריות לעומת תרבות גבוהה ועוד. הקורס יקנה מיומנויות של חשיבה ושל קריאה ביקורתית.

 

דגשים ומטרות בשנה ד' 

– פיתוח הסגנון האישי לידי פרויקט גמר, יעוץ אישי לפרויקט הגמר

– השלמות והתמקצעות בטכניקות ובטכנולוגיות של האמנות העוסקת בחומר ושל אמנויות מקבילות.

– אמנות ישראלית, תרבות ישראלית, רעיונות ומימושם במרחב הקרוב.

– באמצע סמסטר א' יערך שבוע יוצרים-חוקרים שיציע רעיונות והיבטים שאינם מצויים במערכת.

בשנה ד' יש לבחור בשלוש סדנאות מעשיות + ליווי פרויקט גמר + שני קורסים עיוניים.

סמינר אמנות – שנתי, חובה

קורס מרכזי בשנה ד' שבו יערכו הדיון, ההנחיה והביקורת מידי שבוע על פרויקט הגמר: כיצד מניחים מצע רעיוני? כיצד בוחרים את הטכניקה? כיצד לומדים את התקדימים? כיצד משרטטים מתווה ראשי? וכיצד מתקדמים בניסוי ותעייה?

בסוף סמסטר ראשון יוזמנו אורחים מבחוץ לביקורת אמצע והתוויה סופית של הכיוון.

בסמסטר שני יתכנס כל פרויקט להגדרות ובשלות עד להצגה הסופית כתערוכת יחיד במסגרת תערוכת הגמר של המחזור.

ליווי פרויקט גמר – שנתי, חובה. זהו לא קורס מלא עם מועד, אלא חובה של שיתוף ראש המחלקה ומעקב שלו/ה בקצב ההתקדמות, בבעיות הטכניות הקשורות לפרויקט, בהתאמה לחלל שהסטודנט יקבל.

אמנות ישראלית – שנתי, חובה. החל מארכיטקטורת בית המקדש דרך עיטורי המקרא, אמנות יהודית מסורתית בשנות הגלות, ועד (ובעיקר) התפתחות הציור, הרישום והפיסול בישראל החדשה והשתלבותם בסצנת האמנות הבינלאומית. נושאים: אמנות ואידיאולוגיה, יחיד וקבוצות, זהות אישית וקולקטיבית,  מדיומים וצורות תצוגה, התגבשות של קאנונים, חללי תצוגה, מרכז ופריפריה, הייחוד והמורכבות של האמנות הישראלית, אמנות פלסטינית, אמנות גוף, סביבה ואדמה, מייצג ומייצב, רדי מייד, וידאו ו'מיועד מקום', מוסדות וממסד, מוזיאונים, גלריות, שוק, אוצרים ואספנים.

טכניקות מיוחדות –שנתי, בחירה. קורס מרחיב לטכניקות מיוחדות בתחום החומרי. טכנולוגיות עתידיות מתחומי התעשייה, הרובוטיקה, עיצוב המוצר, טכנולוגיות צביעה, סימון, הצבה בחלל הציבורי.

קורס משנה ג' או בחירה ממחלקות אחרות

**אפשרויות בחירה ממחלקות אחרות, כולל מעיוני 'מנשר' ומאו"פ.