לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

מבחן בד

מהרגע בו הנבחן נכנס בשערי הסוכנות, הסטודיו, בימת התיאטרון או כל פינה מאולתרת אחרת- האודישן מתחיל. התהליך, כמו דייט ראשון, בוחן כל אספקט- מראה, מיומנויות תקשורת, תנועה, נוכחות ואותנטיות. מרכיבים אלו מסייעים למלהק לבחון את מידת התאמתו של הנבחן לתפקיד המוצע. האודישן עצמו כולל קטע קצר המבוצע הן ע"י שחקנים, מוזיקאים ורקדנים מנוסים והן ע"י חדשים בתחומם. כמו כן, ישנן תוכניות המעבירות את זכות ההצבעה לקהל או מתבססות על סדרת מבחנים מול פאנל שופטים. בין אם הנכם נבחנים מול מלהק, מפיק, פאנל שופטים או קהל מצביעים יש להערך בהתאם.

מה האודישן בודק?

  • חזות. רושם ראשוני הוא הבסיס עליו נבנית הפירמידה. כדי ליצור רושם חיובי ובלתי נשכח מהרגע בו נכנסים למתחם יש להתנהג במקצועיות, להתלבש בהתאם (לא כפכפים, חולצות חשופות או מכנסונים), להגיע נקיים ומצוחצחים, להוסיף טאץ' אישי מבחינת צבע או אביזר, וכמובן, למלא את פרטיכם בצורה נכונה וקריאה.
  • מיומנויות טקסט. כל בית ספר לקולנוע, למשחק או לטלויזיה מעמיד כסטנדרט חובה את מיומנויות הטקסט. מיומנויות אלה כוללות את אופן אחיזת התסריט תוך כדי הקראתו, רמת שינון השורות ויצירת קשר עין תוך כדי קריאה. כמו כן, נבדקת רמת שיתוף הפעולה עם אחרים, קצב הקריאה והכנות שבהגשה. אל תחששו לקחת סיכון ולהפיח בטקס חיים אחרים.
  • ווקאליות. קריטריון זה בוחן מספר אלמנטים שונים- טון דיבור רם וברור, הגייה נכונה, טשטוש מבטא (למעט מקרים בהם הדבר מתבקש) ונכונות להתנסות בניב זר.
  • שפת גוף. יציבה ישרה וזקופה, שליטה בתנועות הגוף, מיעוט התנדנדות במקום או "טיול" לכל אורכה ורוחבה של הבמה.

תחומי האודישנים:

  • קולנוע. לימודי קולנוע וטלויזיה מעמידים את הנבחן מאחורי הקלעים או בחזית. כדי לתפוס את המקום בחזית המסך יש צורך לעבור אודישן המתאפיין בעיקר בשינון קטע מראש והצגתו. לעתים הקטע לקוח ישירות מהתוכנית/ הסרט שבתכנון ולעתים מהווה דוגמא מאותו ז'אנר.
  • מוזיקה. בין אם מדובר בקבלה לפילהרמונית או לתחרות זמר הרי שעל הנבחן לבוא מצוייד מראש עם מספר מנגינות או שירים אותם מעוניין להציג (כיחיד או כחלק מהרכב מוזיקלי).
  • מחול. האודישן מתקיים בסטודיו או ע"ג במה. במהלכו מוצגת כוריאוגרפיה הנלמדת במקום ועל הנבחנים לשחזר אותה. האודישן בוחן יכולת הטמעה מהירה ומקצועיות.
  • התיאטרון. צפויים לנבחן שלושה סוגי אודישן עיקריים בהם:
  1. אודישן כללי. מבחן כניסה ראשוני הנערך בחדר גדול או בתיאטרון. בעזרתו המעסיקים העתידיים  טעם התיאטרון או מפיקים מתחרים מלהקים מתוך מאות הנבחנים המצויים על אותה הבמה.
  2. "Call- Back". הצולחים את האודישן הכללי ותואמים להפקה של אחת החברות, נקראים לאודישן נוסף. במהלכו נבדקת רמת ההתאמה לתפקיד ע"י מונולוגים נוספים בני 2-3 דקות (פרי יצירתם). אלו בודקים רמת מקצועיות ומאפייני קול.
  3. קריאה יבשה. קריאת קטעים נבחרים מהתסריט הנחשף לעיני הנבחן לראשונה. מטרתו להעריך כיצד השחקן ייראה וישמע עת גילום התפקיד. לעיתים בשילוב משחקי אילתור.

רשת של אודישנים

הדרך לעולם האודישנים עוברת רובה ככולה דרך המדיה הוירטואלית. זו מספקת הנחיות מפורטות אודות מיקום, תאריך ותיאור התפקיד המוצע עד לרמת איפיון הדמות. כדי להתעדכן אודות כל אודישן די בקליק קטן בעכבר כדי לשלות פרטים ואף להציע מועמדות אונליין. עוד בשורה מרעננת מעולם המדיה הוא המעבר לאודישן מלא שיתבצע אונליין. מדובר באופציה המיושמת ברחבי הוליווד, בעיקר במקרים בהם בין הבוחנים לנבחנים מפרידה יבשת או טיסה מרובת שעות. מבחן הבד מבוצע בלייב בשיחת סקייפ או מוקלט מראש ונשלח למלהק.