לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

ההבדל בין צילום פרסומת לתוכנית טלוויזיה

פרסומת איכותית מחזיקה את המפתח לאחת מיני רבות מהתיקיות הנעולות במוחו של האדם. למרות היותה כלי פסיכולוגי עוצמתי במיוחד, הפרסומת מצולמת במהירות שיא עם צ'אנסים אפסיים למקצה שיפורים. לעומתה תוכנית הטלוויזיה המתפתחת בהדרגתיות ומצולמת באופן פחות אינטנסיבי עלולה שלא להותיר את אותו הרושם, אם בכלל.

הצופה גולש לעולם בידיוני בתוך מכונה לממכר משקאות קלים, משנן "לפנק, לפנק לפנק" וקונה כל מוצר שיודעי דבר סימנו עליו וי, וזאת על אף שהיה עסוק במיליון ואחת דברים אחרים במהלך שידור הפרסומת. הסיבה לכך נעוצה בתסריט ממכר שמתורגם לסשן צילומים חד פעמי ויצירתי במיוחד.

צילום פרסומי- אתגר!

פרסומת היא כרטיס ביקור למוצר, לשירות או למסר אותו רוצים להפיץ ב-30 שניות. ההפצה אינה החלק ה"טריקי" כי אם ההטמעה בקהל הרחב לצד יצירת אהדה, הנעה לפעולה וחיזוק ערכי המותג. כדי לדחוס את כל מטרות העל בקטע מופת בן מספר שניות על צלמי הפרסומות לעמוד בסטנדרטים הבאים:

  • ניהול זמן מיטבי. "זמן הוא כסף" ביטוי ידוע, במיוחד בתחום צילומי הפרסומות. היות ולא מדובר בצילום אמנותי לפורטפוליו האישי או פרוייקט בן מספר שבועות, לא קיימת האופציה לשוב למחרת להמשך הסשן או שידרוגו. כדי שהיצירה תצא לאור הצלם מוקף בצוות ובלקוחות המסייעים, בוחנים ומאשרים כשמטרת העל היא לחתום את היום בזמן המשוער (ולא שנייה מעבר).
  • יצירתיות. צלמי פורטרטים נותנים הכוונה למושא הצילום כמו יציבה או הבעות. הכוונות אלו נושאות משקל רב בהרבה כשהזמן דחוק והמונה דופק. מכאן שהרבה לפני השיקול הוירטואוזי שבהפקת תמונות פנטסטיות, ניצב השיקול של גיבוש פתרונות יצירתיים יש מאין. גיבוש פתרונות פרקטיים תוך שמירה על קור רוח מהווים נכס על הסט.
  • מיזוג בין חזונות. בשונה מצילום עצמאי המצייר עולם לפי הנישה האישית של הצלם, הרי שצילום פרסומי חייב לשלב בעדינות בין נישה זו לחזונו של הלקוח. במילים אחרות, על הצלם מוטלת האחריות לספק יצירת אמנות מ-א' עד ת', בזמן קצוב, לפי ראות עיניו של אחר שלא תמיד עולה בקנה אחד עם הפרספקטיבה שלו.

פורמט מצומצם

ה-Pre-Production של תוכנית טלוויזיה או פרסומת כולל את ליהוק השחקנים וקריאת התסריט. היות ומרבית הפרסומות מצולמות ביום אחד, כבר בשלב הטרום- הפקה מתקבלות כל ההחלטות התקציביות הנוגעות לתסריט. אותו תוצר של לימודי תסריטאות עובר אישור לשוני ותוכני ומצריך אתר צילומים ומועד מושלם להחייאתו. לאחר השגת אישורי הרשויות, האודישנים, הליהוק, המוסיקה/ הפסקול ו"פירוק" התסריט ל-טייקים- מתחיל יום צילומים.

פרסומת במימון מלא תכלול ציוד תאורה וסאונד מתקדמים לצד ציוד צילום, מסילות לייצוב המצלמה ותזוזתה ומגוון עדשות. בהינתן האות, התסריט יתורגם לכדי צילומים במספר פריימים לשם הבנת שלד הסרטון. בשלב ה- Post-Production הסרטון נערך מ-"הר" של הקלטות הנשלחות לדגימה ממוחשבת (digitation). לאחר דגימת החומרים מבוצעת עריכה ראשונית והערכת זמן עיבודם לכדי מוצר מוגמר.

אינטנסיביות ועריכה

במסגרת לימודי קולנוע וטלוויזיה נחשפים לקווים העדינים המפרידים בין ז'אנר אחד לאחר בעולם המדיה. בין הקווים המבדילים את תוכנית הטלוויזיה מרעותה, הפרסומת, מצויים לא רק פרק זמן הצילום , היקף הפורמט, ודרישות הסף מהצלם אלא גם מידת אינטנסיביות הצילום ואופן עריכתו. אם ניתן היה למקם את תכניות הטלוויזיה בסקאלת האינטסיביות הרי שמקומן היה באמצע, בין סרטים שמשך צילומם גמיש ומתמשך לבין פרסומות סופר-אינטסיביות (זאת למעט תוכניות יומיומיות).

בהיבט של העריכה, תוכנית הטלוויזיה ממקדת את עיקר מרצה בעיצוב הדיאלוגים ופיתוח עלילתי בהדרגתיות.