לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

אומנות – לא רק ציור על בד

אומנות לא חייבת לבוא לידי ביטוי רק דרך ציור על בד או ציור בכלל. יש תחומים רבים הקשורים לאומנות, ובעצם תחת המילה אומנות ניתן לכלול נושאים רבים ומגוונים שכל העיקר בהם הוא יצירה והבעה באמצעות חומרים שונים ומגוונים. בין הנושאים הקלאסיים של האומנות ניתן למנות את הרישום, הצביעה, העתקת דיוקנאות, פיסול, צילום אומנותי, עיצוב בדים, ציורי גוף, התזה על קירות, תפירה וסריגה וכמובן תחום הציור על כל האפשרויות שבו ועם כל סוגי החומרים הקיימים. כיום יש שימוש רב באומנות תוך התאמה לכל אדם, בכל גיל, בכל מצב סוציו אקונומי ובכל שלב בחיים.

בשנים האחרונות יש שימוש נרחב באומנות על מנת לשפר ולייעל תהליכים בשני ענפים חשובים מאין כמותם – איכות הסביבה ופני החברה. השימוש באומנות לשם שיפור איכות הסביבה מתבטא בכך שעושים כיום שימוש רב במיוחד בחומרים ממוחזרים או בפריטים מן הטבע על מנת ליצור, לצייר, לפסל ולבנות. לדוגמא – בגני ילדים משתמשים בחפצים רבים שאין בהם צורך בחיי היומיום בבית, כמו למשל גלילים של נייר טואלט, פקקים של בקבוקים או קופסאות וסוגים שונים של ניירות. אין ספק שמושגות כאן שתי מטרות חשובות באותה המידה – שימוש חוזר בחפצים ויצירה אומנותית.

תרפיה באמצעות אומנות לשיפור פני החברה?

תחום נוסף שהולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות הוא התחום של טיפול באומנות. אנשי מקצוע רבים, בעיקר מעולם החינוך, הבינו שלאומנות יש פוטנציאל רב בהבעה כלפי חוץ של תחושות, רגשות, פחדים ו/או חרדות וניתן באמצעות תהליך של כמה טיפולים באמצעות אומנות לסייע ולטפל בכל אדם, בכל גיל, אם הוא מתחבר לתחום, ומוצא שקל לו יותר לשתף או לחלוק חוויות באמצעות האומנות. תחום זה נקרא טיפול באמצעות אומנות, או תרפיה באומנות והוא נפוץ מאד לטיפול בבעיות שונות השכיחות אצל ילדים בגילאי הגן והכיתות הנמוכות של בתי הספר היסודיים.

לדוגמא, באמצעות סדרת טיפולים של תרפיה באומנות יכול המטפל לשים לב כיצד מתייחס ילד מסוים למקומו במשפחה, כיצד הוא חש כלפי המורה או הגננת שלו והאם הוא חש בטוח ומוגן במסגרת החינוכית שבה הוא נמצא במהלך שעות היום. בנוסף, דרך ציורים והבעה באומנות קל יותר לילד להיפתח מול המטפל ולשתף בפחדים שקיימים אצלו או במחסומים שהוא בעצמו אפילו לא יודע שקיימים אצלו, אך ברור להורים שלו שנמצאים, עוצרים אותו ואפילו, במקרים מסוימים מעכבים את ההתפתחות התקינה שלו.

אין ספק שהאומנות לוקחת חלק בחיים של כמעט כל אחד ואחת מאיתנו. גם מי שאינו חושב שיש לו זיקה לתחומי האומנות, לבטח ייתקל באחד מהענפים בשלב כלשהו בחייו או בסיטואציות שונות שישתתף בהן בחברת אנשים אחרים. כאשר שומרים על ראש פתוח האומנות עשויה לחולל פלאים אצל כולם.