לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

מה ההבדל בין קולנוע לטלוויזיה?

בראשית ימי הטלוויזיה, אנשי קולנוע רבים חששו שפריצתו של המסך הקטן תוביל להכחדת הקולנוע האיכותי. אין ספק כי הטלוויזיה שינתה את פני המציאות, השפיעה רבות על כלל תחומי החיים, ביחוד על תרבות הפנאי, והובילה להתפתחותם של מייזמים משולבים, ובעקבותיהם לימודים משולבים כגון לימודי קולנוע וטלוויזיה.

יחד עם זאת מעמדו של הקולנוע ומעמדם של לימודי הקולנוע – נותר מכובד כמקודם.

על אף העובדה כי הקולנוע והטלוויזיה הנם שני מדיומים המתכתבים זה עם זה ומשפיעים זה על זה מבחינה הפקתית, יש ביניהם הבדלים ניכרים, החל מחלוקת התפקידים, דרך התכנים המשודרים ועד להשקעה הכספית הנדרשת. במאמר זה ריכזנו לפניכם את העיקריים מבין הבדלים אלו.

הכל מתחיל ונגמר בלוקיישן

במהלך לימודי קולנוע וטלוויזיה, הסטודנטים לומדים את חשיבות הלוקיישן, שיכול להפיל או להרים סרטים שלמים. הלוקיישן הנו פרמטר מהותי בעת הפקת כל סרט או סדרה, ומותנה לא רק בתסריט, אלא גם במדיום שבסופו של דבר יוקרן. על אף שישנם יוצאים מהכלל, סרטים בדרך כלל כוללים מספר נרחב של לוקיישנים, בין אם באולפן או בסט צילומים פנים בלוקיישן, ובין אם בחוץ.

לעומת זאת, במרבית המקרים, צילומי סדרות טלוויזיה נעשים במספר מצומצם של לוקיישנים. ישנן אף סדרות המצולמות כולן באולפן צילומים אחד, המחולק לכמה מתחמים. הסדרות היומיות, המכונות גם אופרות סבון, תמיד יצולמו רק באולפן אחד.

זמן הצילומים

משך הצילומים מהווה הבדל נוסף בין הפקת סרט להפקת סדרת טלוויזיה. בעת לימודי קולנוע וטלוויזיה, התלמידים לומדים כי בניגוד לאחדות הזמן והמקום, הנהוגה בהכנות להצגת תיאטרון – הרי בקולנוע ובטלוויזיה, מושג הזמן הנחוץ לעשיה הוא גמיש מאוד. אין כמובן כל קשר בין זמן העשיה של סרט לבין משך הזמן של העלילה, ואין גם קשר בין זמן היצירה של סרט לבין זמן יצירה של פרק בסדרת טלוויזיה, אף אם אורך הצפיה שלהם שווה בסופו של דבר.

צילומי סרט נעשים במהלך תקופה מסוימת ומוגדרת מראש, החל ממספר שבועות ועד למספר חודשים, תלוי כמובן בצרכים (כמות הלוקיישנים, מספר המשתתפים ומיומנותם, כמות הציוד הנדרשת להקמת כל סט וכו') וכמובן – בתקציב. בדרך כלל, צילומי סרט מלווים גם בצילומי השלמה, הנעשים לאחר צפיה ועריכה ראשונית של החומרים.

צילומי סדרת טלוויזיה נעשים באופן אינטנסיבי יותר מקולנוע, אבל תלויים גם הם – בסוג הסדרה. סדרה המצולמת בחוץ תיקח יותר זמן צילומים מסדרה המצולמת בפנים, וצילומי אופרת סבון ייעשו באופן מהיר ותמציתי יותר מאשר סוגי סדרות אחרות, מאחר ובכל יום צילומים צריך להספיק לצלם פרק של הקרנה.

 

עריכה

גם בפרמטר זה ישנם הבדלים בין סרט קולנוע וסדרת טלוויזיה. במשך לימודי קולנוע וטלוויזיה לומד כל סטודנט גם לערוך – הן מבחינה טכנית והן מבחינה רעיונית, וכן הוא לומד את ההבדלים בין סרט קולנוע שבו העריכה חייבת להיות קצבית ומדויקת, אבל יחד עם זאת מאפשרת צילומי נוף ולוקיישנים מיוחדים, לבין עריכה של סדרת טלוויזיה, הבנויה בעיקר על דיאלוגים ופיתוח הדרגתי של העלילה.

זמן אוויר

בכל שלבי העשיה – ישנה חשיבות מכרעת לאורך החיים הצפוי לסרט או הסדרה. חיי המדף של כל אחד מהם נמדד באופן שונה, ומושפע על ידי גורמים שונים.

במשך לימודי הקולנוע וטלוויזיה לומד הסטודנט שאורך החיים וההכנסות של סרט קולנוע  מושפעים רבות מביקורות, יחסי ציבור והמלצות של אנשים לחברים ובני משפחה. ולכן עליו להיות מקורי, מיוחד, מושקע ומדויק. ואז יש סיכוי שיחזיק מעמד בבתי הקולנוע ועוד ועוד צופים יגיעו.

לעומת זאת, אורך חיי סדרת טלוויזיה הנו שונה, ונמדד בעיקר על ידי תגובת קהל הצופים המצליח או לא, להתחבר לדמויות ולעלילה ונשאר דבוק ונאמן לסדרה, ואף דורש עונות נוספות, ומכאן זה גם מוביל למכירת זכויות לחברות טלוויזיה בארצות אחרות. ושלא לדבר על השידורים החוזרים, היכולים לגרום לסדרה מסוימת, כגון "חברים" או "סיינפלד", לחיות לנצח.

דעו את המקצוע

לימודי קולנוע או לימודים משולבים, כמו לימודי קולנוע וטלוויזיה, הנם הכלי החשוב ביותר להכרה טובה של ההבדלים בין הקולנוע והטלוויזיה. בכדי להתמקצע בתחום בצורה הטובה ביותר, מוטב ללמוד בבתי הספר הגבוהים המתמחים בכך. "מנשר", בית הספר לאמנות, מציע לימודי קולנוע וטלוויזיה, ומעניק ללומדים בו מגוון קורסים איכותיים וצוות מרצים הטובים בתחום.