לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

כתבה של אורי קליין על סרטו של אסף קורמן, בוגר ומרצה במנשר

http://www.haaretz.co.il/gallery/cinema/movie-reviews/.premium-1.2531860

אחד הסרטים הישראליים הטובים ביותר שנעשו בשנים האחרונות.
סרטם של אסף קורמן ולירון בן שלוש "את לי לילה", העוסק בקשר המורכב בין אחיות, הוא אחד הסרטים הישראליים הטובים ביותר של העת האחרונה, מופת של תבונה, הגינות, בגרות ומשמעת יצירתית.

לאסף קורמן, ש"את לי לילה" הוא הסרט העלילתי הארוך הראשון שביים, ניסיון מרשים כעורך של כמה מהסרטים הישראליים הבולטים של השנים האחרונות: "כלת הים", "הנותנת", "המשגיחים", "מי מפחד מהזאב הרע" ו"מפריח היונים". עריכה מיומנת עדיין אינה מבטיחה מעבר חלק לבימוי, כפי שהוכח כבר כמה פעמים בעבר, אך במקרה של קורמן המעבר הוא יותר מחלק: סרטו הראשון כבמאי הוא אחד הסרטים הישראליים הטובים ביותר שנוצרו בעת האחרונה, ובהתחשב בסיפור שהסרט מציג, ההישג גדול במיוחד. צפייה נוספת ב"את לי לילה" הוכיחה לי זאת אף ביתר עוצמה מאשר בצפייתי הראשונה בו בפסטיבל קאן האחרון.

"את לי לילה" מייצג מופת של תבונה, הגינות, בגרות ומשמעת יצירתית, אך קורמן לא היה לבד בהישגו זה. לרשותו עמד תסריט מצוין, שכתבה לירון בן שלוש, אשתו, שגם מופיעה בסרט באחד משלושת התפקידים המרכזיים, והוא מבוסס על יסודות אוטוביוגרפיים. כידוע, גם תסריט משובח ניתן להרוס, אך קורמן מעביר את תסריטה של בן שלוש אל הבד באופן הנכון והמרשים ביותר.

"את לי לילה" מציג את סיפורן של שתי אחיות: חלי, שאותה מגלמת לירון בן שלוש, מאבטחת בבית ספר תיכון בחיפה, שכל חייה מוקדשים לטיפול באחותה גבי (דאנה איבגי), שסובלת מפיגור קשה. מערכת היחסים בין שתי האחיות מתחילה להשתנות כאשר לחייהן חודר זוהר (יעקב זאדה־דניאל), מורה מחליף להתעמלות שמגיע לבית הספר התיכון שחלי עובדת בו.

סרטים שאחד מגיבוריהם הוא דמות חריגה, כגון זו של גבי בסרטם של קורמן ובן שלוש, עלולים ליפול לאין ספור מלכודות, וכבר העובדה ש"את לי לילה" אינו נופל לאף אחת מהן היא הישג ניכר. "את לי לילה" איננו סרט שעוסק ב"בעיה", שהיא הפיגור של גבי והעול שהוא מטיל על סביבתו הקרובה; תבונתו ובגרותו המפעימות של סרטם של קורמן ובן שלוש נובעות מכך שהם מצליחים להפוך את סרטם להרבה יותר מזה. הסרט אמנם מתאר בדיוק מרשים את שגרת הקשר בין חלי לגבי, אך הוא נחלץ מתחומי הסרטים העוסקים ב"בעיה" ונהפך לדרמה — אפילו מלודרמה, אם תרצו — שעוסקת בדמויות הנתונות במערך משפחתי, שחריגותה של גבי אף משמשת בו רכיב שנושא משמעות מסמלת.

לא לחינם תיארתי את "את לי לילה" כסרט שמציג את סיפורן של שתי אחיות ולא כסרט העוסק באחות המטפלת באחות מפגרת. היו כבר סרטים לא מעטים שעסקו בקשר המורכב בין אחיות, מ"השתיקה" של אינגמר ברגמן ועד "חנה ואחיותיה" של וודי אלן, וסרטם של קורמן ובן שלוש מצטרף בראש ובראשונה לסרטים אלה.