לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

Warning: preg_split(): Unknown modifier 'h' in /home/minsharorg/public_html/wp-content/themes/minshar/single-animation-studies-curriculum.php on line 41

תואר באנימציה – תכנית הלימודים במחלקה לאנימציה לתואר ראשון במדעי הרוח של האוניברסיטה הפתוחה ובוגר מנשר באנימציה

"אנימציה היא מקום לברוח איתו ואליו"

תואר באנימציה מנשר

תואר באנימציה מנשר

האנימציה מתפתחת בשנים האחרונות לתחומים רבים וחדשים: טלוויזיה, סרטי ילדים, סרטוני תדמית והדרכה של חברות היי טק, סרטים אמנותיים, אפליקציות ותכנים חינוכיים.

בשל כך היא הופכת מקצועית ויצירתית יותר, בו זמנית.

מטרתה של מחלקת האנימציה בבית הספר לאמנויות 'מנשר' – היא להוציא בסיום הלימודים בוגרים שיהיו יוצרי אנימציה רחבי הבנה ובעלי יכולות הן כאמנים והן כבעלי שליטה במדיה ובתכנות.

הלימוד והיצירה מבוססים בתחילת הדרך על התחומים הקלאסיים: רישום, ציור, איור, פיסול, צילום ועוד. תחומים אלו מהווים בסיס ויסוד ליצירה באנימציה.

במקביל, החל מהשנה הראשונה ללימודים, יוקנו לסטודנטים מיומנויות בטכנולוגיות הדיגיטליות המתקדמות ביותר בתחום האנימציה וכן מיומנויות בטכנולוגיות חדשות המשיקות לאנימציה.

במהלך ארבע השנים ילמד הסטודנט את עקרונות הבימוי והיצירה המיוחדים לאנימציה: פיתוח סטוריבורד ופיתוח תסריט לאנימציה, יצירה תנועה ואפיונה, בימוי אנימציה, עיצוב דמות וסביבה, פיתוח שפה אישית, שליטה בתכנות והפיכתן לכלי עבודה.

תואר ראשון באנימציה – תכנית הלימודים שלנו מאפשרת לסיים תוך ארבע שנים – לימודים לתואר B.a במדעי הרוח של האוניברסיטה הפתוחה, וכן כבוגר 'מנשר' באנימציה. 

לימודי תואר ראשון באנימציה משלבים עבודה מעשית, סדנאות רעיוניות ולימודי תיאוריה, כמו כן, הם מכוונים ללמד אנימציה קלאסית, אנימציה ממוחשבת – דו ממד & תלת מימד, אנימציה אמנותית, אנימציה קולנועית ואנימציה לפרסום.

מבנה הלימודים מאפשר שילוב סדנאות ממחלקות אחרות ויוצר אפשרות בניית מסלול אישי כחלק מההכרה בכל סטודנט כיוצר בעל כיוון ייחודי.

המרצים במחלקה הם יוצרים ואמנים בולטים בתחומי ההתמחות שונים.

צפו בסרטון הבא והתרשמו מלקט סרטי אנימציה של המחלקה ללימודי אנימציה ממהלך השנים:

תוכנית הלימודים – לימודי אנימציה לתואר ראשון:

דגשים ומטרות בשנה א'

– התוודעות לטכניקה ולשפה הוויזואלית המיוחדת של האנימציה

– סדנאות בסיס ברישום, בסיפור, ובעיבוד תמונה

– לימוד השימוש במערכות המחשוב, הצילום והעריכה לאנימציה

– הכרות עם תולדות הקולנוע ועם תולדות האמנות

– לימוד רקע היסטורי של התרבות, של האמנות ושל הרעיונות

יסודות אנימציה דו מימד 1, 2 – שנתי, חובה

יסודות בימוי אנימציה, תנועה, מקצב, חשיבה סיפורית, בחינת מרחב היצירה, כלים וטכניקות קלאסיות באנימציה. הקורס עוסק ביסודות החשיבה ויסודות ההתנסות התנסות המעשית בשלבי היצירה. תוכנות: TVPAINT וDRAGONFRAME.

יסודות סטוריבורד לאנימציה – סמסטריאלי, חובה

הסטוריבורד ככלי עזר לפיתוח התסריט לקראת סרט אנימציה. הקורס מקנה יסודות בימוי,,מיומנויות חשיבה נרטיבית קולנועית, ויכולת להפוך את כל אלו לרצף של תמונות ושל מצבים ויזואליים.

בקורס תתורגל גם תכנת פרמייר – תכנה לעריכת קולנוע ולאנימציה קלאסית.

יסודות איור וטכניקות לאנימציה – שנתי, חובה

האיור לסוגיו הוא אחד מיסודות היצירה באנימציה. האיור הבודד הוא אמצעי למחקר של הדימוי ולפיתוחה של תשתית הסיפור ושל שפתו הוויזואלית. בקורס ילמדו יסודות האיור: טכניקות, צבעים, שימוש בקומפוזיציה, חשיבה באיור, הדמיה, תגובה, המחשה של רעיון ושל רגש, היחס בין דימוי לבין טקסט.

יסודות ציור בפוטושופ – סמסטריאלי, חובה

יסודות עיבוד ויסודות עיצוב תמונה בתכנת פוטושופ. הקורס יקנה יסודות בהבנה של התכנה, עבודה מעשית של פורמטים גראפיים שונים של התכנה וניתוחם.

טיוי פיינט – סמיסטריאלי, חובה

תוכנה מתקדמת לציור וצביעה של דימויים. כלי עיקרי לאנימציה קלסית

יסודות רישום לאנימציה 1, 2 – סמסטריאלי, חובה

יסודות הרישום כבסיס לאנימציה: הרגלי עבודה ברישום, התבוננות, כלים וטכניקות, הקו כיוצר תחושה, כתם וטונאליות, יחסי גודל, תנועה ותרגומה לקו, הקו כמתרגם של מילים וכותרות, אפיון פורטרט, פורטרט עצמי, קומפוזיציה, התבוננות בטבע דומם, חלוקת המשטח, חללי פנים.

יסודות בניה בתלת ממד 1 – שנתי, חובה

קורס בסיסי ללימוד תכנת MAYA– תכנת תלת ממד, נלמד ליצור בעזרתה מסד ופיגומים לעשיית סרט אנימציה. מידול, תאורה, טקסטורות, ריגינג, תנועה בסיסית. בקורס לומדים גם את תוכנת העריכה PREMIERE.

קורס מבוא לצילום סטילס מעשי. טכניקה: מדידת אור, רגישויות, מיקוד, סוגי קבצים וזיכרון, מנגנונים. ערכי יסוד: קומפוזיציה, זווית, תאורה, הקפאה. נושאים לצילום: טבע, דמות, נוף, נושא ורקע, פורטרט עצמי, מטאפורה, תחושה, ביקורת ועוד.

הקורס ישים דגש הן על מושגי היסוד וההשתלטות עליהם והן על 'יצירתיות'.

תולדות האנימציה – שנתי, חובה

קורס עיוני להכרות רוחבית עם אמנות האנימציה, טכניקות, יוצרים ושימושים שונים באנימציה כשפה להעביר סיפור, רגש ורעיונות החל מראשית המאה ה-20 ועד ימינו.

מבוא לצילום – שנתי, מומלץ

אמנות בעת העתיקה והחדשה 1, 2 – שנתי, בחירה

סמ' א': אמנות פרה היסטורית, מסופוטמיה, יוון העתיקה, מצרים, יוון בתקופה הארכאית, הקלאסית וההלניסטית, רומא, אמנות נוצרית מוקדמת ואמנות ביזנטית.

סמ' ב': ימי הביניים, אמנות גותית ורומנסקית, הרנסנס האיטלקי, הרנסנס בארצות השפלה ובגרמניה, מנייריזם, ברוק ורוקוקו, הציור הפלמי, הציור הספרדי, הציור האנגלי, הציור הרומנטי והציור הריאליסטי.

 

דגשים ומטרות בשנה ב'

– הרחבה של הידע הטכני והתפיסתי באנימציה קלאסית או באנימציה ממוחשבת והעמקתו בשני מסלולים לבחירה

– סדנאות מתקדמות בעיצוב, רישום אנטומי ובעיבוד תמונה

– לימוד השימוש במערכות המחשוב צילום ועריכה לאנימציה

– לימוד רקע היסטורי של התרבות, של האמנות ושל הרעיונות במאה העשרים

קורס מרכזי לשנה ב' אנימציה. בימוי: בניית שוט, בניית תנועה, בניית סצנה, בניית התפתחות סיפור. שכלול השליטה בתנועה באנימציה: תכנון, תרגול תנועה בעבודה ב- Key frame וניתוח התרגול, דיוק העבודה עם הדמויות ועם החפצים.

הקורס דורש עבודת מחקר בין שיעור לשיעור וכן עבודה יחידנית על הפקת סרטים.

עקרונות רישום אנטומי לאנימציה 1, 2 – שנתי, חובה

לימוד הרישום של המבנה האנטומי של גוף האדם, חקר מבנה הגוף ותנועותיו, לימוד הקשר בין מבנה הגוף לבין אופן התנועה, שימוש מתקדם בכלי רישום, שיפור הבנת הפרספקטיבה, חיתוכים, משקלים, הצללות.

יסודות בעיצוב דמות וסביבה 1, 2 – שנתי, חובה

סמ' א': קורס ארט לאנימציה העוסק בפיתוח דמויות לאנימציה ובעיצובן. הקורס יקנה מיומנויות לפיתוח דמות ולמחקרה, כמו כן נלמד תהליכי עבודה מול תסריט והכנת הדמות לאנימציה.

סמ' ב': נלמד כיצד לתכנן סביבה, כיצד לפתח סביבה, כיצד לעצב אותה וכיצד להגיש תכניות לבניית סביבה. נעמוד על הקשר בין עיצוב הסביבה לבין התסריט.

יסודות סטופמושן – סמסטריאלי, חובה

אנימציית עם בובות ורדי-מייד בטכניקת הסטופמושן, עבודה בשולחנות עבודה, תאורות של צילום, מצלמות סטילס ומצלמות ווידאו וכן נלמד תוכנת DRAGONFRAME ההופכת את הצילומים לסרט אנימציה.

תסריט לאנימציה – סמסטריאלי, חובה

באנימציה, בניגוד לקולנוע, יש הרבה פחות דיאלוגים ומצד שני הרבה יותר ביטוי תמונתי ומכאן החשיבות הרבה של הסטוריבורד. מצד שני אין תחליף לתסריט כתוב, בניית עלילה וכו'.

עריכת מגזין – קורס מגזין סטודנטים דיגיטלי – עיוני, שנתי, בחירה

הקורס גם מרחיב אופקים וגם מכין אתכם/ן ליצירת אתר אישי.

בסמ' א' ילמדו הכלים הבסיסיים לפיתוח והפעלה של אתרים, כשבמקביל יתקיימו דיונים להתווית החזון של מגזין סטודנטים ברוח מנשר. כבר בסמ' א' נתחיל גם ליצר תוכן לפי תחומי העניין והחוזקות של כל סטודנט וסטודנטית.

בסמ' ב' יושק האתר שיהיה בנפרד מהאתר הכללי של מנשר (וקשור אליו רק כסב-דומיין). הקורס יעבור לעבודה מעשית כמערכת מגזין חיה בהובלת המנחה וביצוע הסטודנטים.

המגזין יכלול גם עבודות סטודנטים ככל שהמערכת תמצא לנכון, אבל בעיקר: עבודות שנעשו במיוחד למגזין (בכל תחומי היצירה במנשר) וכן: יצירה של תערוכות דיגיטליות, סרטוני קולנוע אנימציה ווידאו-ארט, ראיונות עם יוצרים מכל התחומים, ביקורת תערוכות, סרטים ועיצובים.

הקורס מחייב השתתפות אקטיבית ביצירה של מגזין ראשון מסוגו במכללה. הוא יתנהל בעבודה בצוותים, וכן בשיתופי פעולה עם סטודנטים שמחוץ לקורס.

מציאות רבודה – עיוני, שנתי, בחירה

חקירה וגילוי של שימושים שונים באנימציה בתחומי המדיה השונים. הכרות עם טכנולוגיות מתקדמות, ביניהן AR ליצירת אנימציה כרובד נוסף על המציאות, והשימוש שלה בעולמות המיתוג, השיווק וכן גם עולמות התצוגה והתערוכות. 

שימוש בלופים אינסופיים של אנימציה למטרות מגוונות ומעניינות. 

פלאש (ANIMATE) – 1 – סמסטריאלי, בחירה

יסודות בהתפתחות תכנת פלאש ANIMATE והשימוש בהם. תכנה זו מאפשרת עיצוב תנועה בדו ממד וכן יצירת אנימציה שהיא שילוב של אנימציה קלסית באמצעים טכנולוגים על בסיס של איור ושל רישום. תכנה זו היא יסוד חשוב בעבודה באנימציה.

איור ממוחשב (photoshop מתקדם) – סמסטריאלי, בחירה

הקניה ותרגול כלים מתקדמים לאיור בתוכנת פוטושופ. בניית שפה עיצובית והעברת מסר תוך שימוש בכלים הקיימים, מברשות ושכבות ופילטרים ובניה עצמאית של כלים אישיים לעבודה באמצעות התוכנה.

עקרונות בימוי אנימציה קלאסית 1, 2 – שנתי, בחירה

עקרונות בימוי תלת ממד 1, 2  – שנתי, בחירה

הקורס יעסוק בהבנה, בניתוח ובעשייה אנימטורית של טכנולוגיות תלת ממד בתוכנת MAYA, ינתן דגש על לימוד התפיסה הייחודית של השפה התלת ממדית. התקדמות בשלבים מעקרונות תנועה בתלת ועד ליצירת סרט קצר והדמיית משחקים.

בנייה בתוכנת תלת ממד 1, 2 – שנתי, בחירה

קורס המשך ללימוד תכנת MAYA – תלת ממד והשימוש בה ליצירת מסד, פיגומים ותנועה של דמויות בסרט אנימציה: התמקצעות במידול, תאורות מורכבות, טקסטורות, ריגינג, תנועה של הדמויות.

איור ממוחשב – סמסטריאלי, בחירה

כיום כמעט כל אנימציה קלסית עוברת להיות מצוירת על צג מחשב.

קולנוע מודרני אמריקאי – סמסטריאלי, בחירה

יוצרים, סרטים וז'אנרים מרכזיים בקולנוע האמריקאי משנות השבעים ועד ימינו.

קולנוע מודרני אירופאי – סמסטריאלי, בחירה

יוצרים, סרטים, וז'אנרים מרכזיים בקולנוע האירופאי משנות השבעים ועד ימינו.

אמנות מודרנית – שנתי, בחירה

הזרמים הגדולים באמנות המודרנית: אימפרסיוניזם, קוביזם, פוטוריזם, קונסטרוקטיביזם, פוביזם, אקספרסיוניזם, אבסטרקט אקספרסיוניסטי ומינימליסטי, דאדא, סוריאליזם, פופ, אמנות מושגית.

 

דגשים ומטרות בשנה ג'

– סגנון אישי באנימציה קלאסית בתוכנת TVPAINT או באנימציה ממוחשבת בתוכנת MAYA

– התמקצעות בתסריט, בעיצוב פסקול ובבניית מודלים בתוכנת תלת ממד MAYA

– העמקת היכולות בתסריט ובסטוריבורד

– תוכנת after effects, ועיצוב תנועה להעברת מסרים באנימציה

– הרחבת הידע בתרבות ובאמנות הישראלית והבינלאומית

תסריט אנימציה – סמסטריאלי, חובה

למרות שסרט אנימציה הוא קצר ומבוסס על תמונות ועל תנועות יותר מאשר על דיאלוגים, הוא עדיין מחייב תכנון מדוקדק של ציר הזמן, של בניית סיפור ושל חשיבה יצירתית. מבנה תסריט ובניית מתווה לסרט אנימציה, עבודה על תסריט לסרט גמר.

עיצוב סאונד ופס קול לאנימציה 1 – סמסטריאלי, חובה

עקרונות בניית פסקול לסרט אנימציה: מבניית עולם ועד לבניית השכבות בפסקול. בחינה של תהליכי עבודה, התנסויות ביצירת ובבימוי פסקול והבנתה. תכנת קיובייס וספריית קולות.

עיצוב מתקדם לאנימציה –סמסטריאלי, חובה

בניית הפן החזותי של סרט אנימציה כחלק מההפקה כולה. עיצוב דמויות ורקעים במשולב עם בחירת פלטה צבעונית ושפה ייחודית לפי צרכי הסרט.

כחלק מהקורס נבנה תיק הפקה עיצובי לסרט ("סטייל גייד") שמקבץ את ההחלטות העיצוביות השונות)

אפטר אפקט – שנתי, חובה

AfterEffects  היא תכנת אנימציה המקנה יכולות ליצירת אפקטים ואנימציה בדו מימד ותלת מימד. התוכנה הפופולרית מאפשרת חיבור דימויים ווידאו ממקורות שונים, עיבוד תמונה מתקדם לווידאו ועריכה בשכבות. בקורס יילמדו עקרונות התוכנה, עבודה בשכבות, יצירת KEY FRAMES, מסכות, ויסודות אפקטים. סמ' ב' יוקדש לחשיבה העיצוביות, לבניית פרויקטים באפטר ולניהולו, העמקה בתנועת טיפוגרפיה וקומפוזיטינג.

עיצוב לתנועה (מושן) – סמסטריאלי, חובה

הכרות עם עולם עיצוב התמננועה שהוא מפגש בין עולם התקשורת החזותית והאנימציה. הקורס מתמקד בבניית שפה עיצובית אסתטית ואפקטיבית להעברת מסרים והפיכתה לסרט אנימציה גרפי תוך שכלול יכולות הסיפור והבימוי. בתחום שהדרישה אליו גוברת כל שנה.

אנימציה עכשווית – שנתי, חובה

קורס עיוני שבו יובאו סרטי אנימציה עכשוויים מכל העולם, נדון בנושאים שונים המתקשרים לסרטים תוך כדי הכרות עם היוצרים ועם האולפנים: שפה, טכניקה, סדרות, מוסיקה ועוד.

גיימינג – שנתי

מבוא לעולם משחקי המחשב והמובייל, הכרות עם המושגים, הכללים וכללי העיצוב בעולם הגיימינג. התנסות עם תוכנת Unity ויצירת משחק אישי של כל סטודנט/ית.

סדרות רשת – שנתי, בחירה

איך יוצרים סדרה מתמשכת של ביטים קצרים בהפקה עצמאית ודלת תקציב: ציור חסכני, סיפור עם פואנטה, דמויות מורכבות.

מושגים בבימוי אנימציה – שנתי, בחירה

קורס מתקדם בבימוי אנימציה: מושגים מתקדמים בבימוי דמות ושיוכה לסביבה תוך הפקת סרטים קצרים אישיים. חיזוק הידע והביטחון העצמי בכל הקשור ביצירת האנימציה דרך תרגול ואימון, על מנת להגיע ליכולת הנעה וליכולת ביטוי אנימטיבי של המשחק (אקטינג). בסמ' ב' נתמקד בפיתוח שפה אישית ולימוד תהליכי הפקה.

העמקה ביכולת בניית הסיפור, הבנת ייחודו של סרט האנימציה בטכנולוגיות תלת ממד, אפיונן של הדמויות וסגנונן. במהלך השנה יהיה על כל תלמיד להפיק סרט עצמאי קצר.

עקרונות בנייה בטכנולוגיה תלת ממד – סמסטריאלי, בחירה

קורס מתקדם בתכנת MAYA – בקורס יילמדו: מידול ברמה גבוהה, ריגינג ותנועה. הקורס מיועד לסטודנט שלמד יסודות "מאיה" ומתכנן ליצור סרט בתלת ממד.

העמקה בלימוד התכנה, ליווי סרט תלת ממד. הליווי יתוגבר לפי הנושאים הדרושים לסרט.

תרבות עכשווית 1, 2 – שנתי, בחירה

הסוגיות המרכזיות המאכלסות את תחום הדעת המכונה 'לימודי תרבות'. הקורס יקנה מיומנויות של חשיבה ושל קריאה ביקורתית במסגרת השיח התרבותי בעולם: חברה, ג'נדר, פסיכולוגיה של המונים, תרבות פנאי, צרכנות, תרבות וחברה וירטואלית, פופולריות לעומת תרבות גבוהה ועוד.

 

דגשים ומטרות בשנה ד'

– פרויקט גמר באנימציה קלאסית או באנימציה ממוחשבת

– סדנאות מקצועיות תומכות לפרויקט גמר

– ליווי אישי לפרויקט גמר ע"י ראש המחלקה

– תכנות משלימות (אפטר, פלאש ועוד)

– אנימציה עכשווית

– הרחבת הידע על התרבות ואמנות הישראלית והבינלאומית

סמינר באנימציה – שנתי, חובה

סמינר של דיון, של ביקורת ושל הנחיית סרטי הגמר הן בקלסית או תלת. במהלך הסמינר יתנהל מחקר על השפה העיצובית ועל פיתוחה, דיון על עיצוב הדמויות ועל עיצוב הסביבה. ליווי עד שלב האנימטיק המתקדם.

ליווי אישי לסרט גמר 1, 2 – שנתי, חובה

ייעוץ אישי וליווי ע"י ראש המחלקה לצורך פיתוח מבט ביקורתי אלטרנטיבי על תהליכי ההפקה ובניית הסיפור.

אנימציה ניסיונית – שנתי, חובה

קורס עיוני שבו יוצגו סרטי אנימציה מכל העולם, דגש על אנימציה מיוחדת ומרחיבה גבולות.

ארט לסרט גמר באנימציה – סמסטריאלי, חובה

ליווי מתקדם להפקת סרט גמר מבחינה עיצובית, בניית עולם ודמויות. תוך הפקת תיק עיצוב לסרט.

גרפיקה ומיתוג סרט – סמסטריאלי, חובה

קולנוע קצר – שנתי, חובה

קורס זה יעסוק הן בטכנולוגיה של הוספת טקסטים וכותרות לסרט והן במשמעויות של הבחירה וההצבה של אותיות, מילים וסימני כתב.

צילום ווידאו ארט עכשווי – שנתי, בחירה

גיימינג – שנתי

מבוא לעולם משחקי המחשב והמובייל, הכרות עם המושגים, הכללים וכללי העיצוב בעולם הגיימינג. התנסות עם תוכנת Unity ויצירת משחק אישי של כל סטודנט/ית.