תוכנית הלימודים
כניסת סטודנטים
03-6887090

תערוכת בוגרים

תערוכת בוגרים מנשר 2017

אירועים במנשר

הקרנות, תערוכות, כיתות אמן ועוד

גלריית מנשר

תערוכות בגלריית מנשר

עבודות סטודנטים

תרגילים, הגשות ותהליכי עבודה

פרויקטי גמר - תקשורת חזותית

פרויקטי גמר של תלמידי המחלקה

השגי בוגרים - תקשורת חזותית

תערוכות, פסטיבלים, פרסים ועוד

תוכנית הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית לתואר ראשון במדעי הרוח של האו"פ ובוגר מנשר בתקשורת חזותית

מעצב יודע שהגיע לשלמות לא כאשר הוא לא מסוגל להוסיף עוד, אלא כאשר אין לו עוד מה להחסיר

תכנית הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית ב'מנשר לאמנות' נותנת מענה מצוין לכל מי שמחפש: תואר בתקשורת חזותית או תואר בעיצוב גרפי. 

 

תכנית הלימודים שלנו מאפשרת לסיים תוך ארבע שנים - לימודים לתואר B.a במדעי הרוח של האוניברסיטה הפתוחה, וכן כבוגר 'מנשר' בתקשורת חזותית.

מחלקה ללימודי תקשורת חזותית במנשר היא המקום בו נפגשת האמנות עם הפרקטיקה, הטקסט עם הדימוי, הטכנולוגיות החדשות עם הקלאסיות, העיצוב הגרפי עם היצירה. מטרת לימודי התקשורת החזותית ב'מנשר' היא להקנות כלים מקצועיים ולפתח את סגנון העיצוב הגרפי והאיור, הייחודיים לכל סטודנט. ההכרות עם מסורת תחום העיצוב הגרפי והאיור מחד, והשימוש בטכנולוגיות עכשוויות מאידך, מיצרים בסיס שיאפשר לכל סטודנט לפתח חשיבה עצמאית ומקורית, ולהיות בעל יכולת התאמה לצרכים המשתנים של שוק העיצוב.

 

כדי להתמצא במרחב היצירה העתידי ובעבודה מול ובתוך אמצעי התקשורת והפרסום – אנחנו מייצרים כל הזמן קורסים חדשניים בתקשורת חזותית מלמדים טכנולוגיות חדשות המשרתות את עולם העיצוב הגרפי והאיור. גמישות המערכת מאפשרות לכל סטודנט למצוא את מקומו וייחודו.

המחלקה ללימודי תקשורת חזותית מאפשרת לסטודנט מרחב אישי ותמיכה טכנית באמצעות חללי עבודה קלאסיים, וגישה לחומרות ותוכנות מתקדמות. הלימודים משלבים עבודה מעשית, סדנאות רעיוניות ולימודי תיאוריה.

שנה א

 

דגשים ומטרות בשנה א'
- התוודעות לטכניקה, לשפה הוויזואלית ולחשיבה היצירתית של התקשורת החזותית
- סדנאות בסיס ברישום, בצבע, בטכניקות וחומרים, במחשוב, בתכנות פוטושופ ואילוסטרטור
- תולדות החשיבה העיצובית ורקע היסטורי של התרבות, של האמנות ושל הרעיונות
- באמצע סמסטר א' יערך שבוע יוצרים-חוקרים שיציע רעיונות והיבטים שאינם מצויים במערכת

 שנה א':

יסודות עיצוב גרפי – שנתי, חובה

הקורס מקנה את יסודות העיצוב: קומפזיציה, הפשטה מתלת ממד לדו ממד, העברת מסר, חשיבה יצירתית, הפיכת דימוי או רעיון לעיצוב דו ממדי. בקורס יתורגלו מושגי יסוד בעיצוב: כרזה, סמל, גריד, אריזה.

יסודות טיפוגרפיה – שנתי, חובה

הטיפוגרפיה היא מאבני היסוד של תחום העיצוב הגרפי. הקורס מקנה את ההכרות הראשונית עם עיצוב טקסט: אותיות, מילה, משפט, שורה וגוש טקסט. בחלקו הראשון של הקורס תודגש חשיבות העבודה הידנית וחשיבות הצורה, הקומפוזיציה והמסר. חלקו השני של הקורס יתמקד בקשר שבין הצורה לבין התוכן עם דגש על בניית משפט, על כותרות ועל גושי טקסט.

טכניקות וחומרים – שנתי, חובה

הכרות עם מגוון רחב של טכניקות ציור ואיור: עפרונות, צבעי פנדה, קרוס איטשינג, צבעי מים, אקרליק שחור לבן וצבע, גואש, ציפורן ודיו, שמן ומים, עבודה על מצע שקוף, שפכטל וגלגלת, נייר דבק, אדמה וחול, טקסטורה, קרטון, סקרטשבורד, קולאז', אסמבלאז', פוטומונטאז'. כמו כן נלמד על הצבע ושימושיו לצורכי עיצוב: תורת הצבע, גלגל הצבעים, קומפוזיציה צבע, משקלים ועוד.

יסודות רישום – שנתי, חובה

הרגלי עבודה ברישום, כלים וטכניקות, הקו כיוצר תחושה, תנועה ותרגומה לקו, הקו כמתרגם של מילים ושל כותרות וכמתאר עולם, כתם וטונאליות, יחסי גודל, אפיון פורטרט, פורטרט עצמי, טבע דומם, קומפוזיציה, התבוננות, חלוקת המשטח, חללי פנים, רישום מזיכרון, נוף עירוני, טבע, סקיצה, רישום מלא, ציור בעיפרון, נפח והשטחה, הקצר, פעולה, רישום בעפרונות ובפחם.

מבוא לצילום – שנתי, חובה

מושגי יסוד בהסתכלות צילומית, הדימוי הצילומי ומשמעותו, קומפוזיציה, זווית, תאורה, הקפאה.
תרגול נושאים בצילום: אובייקט, דמות, נוף, רחוב, נושא ורקע, טבעי ומלאכותי, מטאפורה, תחושה עוד.

אמנות בעת העתיקה ובעת החדשה – שנתי, חובה

הקורס בוחן את התפתחות האמנות לאורך הדורות. הקורס יסקור בצורה תמטית או כרונולוגית את האמנות לדורותיה, ינסה להסביר כיצד נוצרים מהפכים בסגנון ובראייה, כיצד מהפכים אלו משתלבים או מושפעים מאירועים היסטוריים, חברתיים, תעשייתיים ועוד, כיצד מתקבעות אסכולות, שמות וקלאסיקות. מה אנחנו יכולים ללמוד מכך לפועלינו היום כאמנים במדיות חדשות.

מבוא לתרבות - שנתי, חובה

מבוא כללי לתחומי החברה, הפוליטיקה, התרבות, והחשיבה התיאורטית.
מיתוסים, אגדות ומונחים מרכזיים הקשורים לפסיכולוגיה, לסוציולוגיה, לפילוסופיה, לדתות ואמונות, לאתיקה ואסתטיקה.
הקניית מיומנויות בסיסיות בכתיבה עיונית שיטתית ובניתוח טקסטים.

יסודות אילוסטרטור – סמיסטריאלי, חובה

אילוסטרטור היא תכנה מובילה בכל הקשור לעיצוב גרפי, לעיצוב טיפוגרפי ולאיור. התכנה מקנה את היכולת לשלב בין תמונות לבין גושי טקסט ואת היכולת ליצור דימויים ויזואליים כמו לוגו וסמל.

יסודות פוטושופ – סמיסטריאלי, חובה

הפוטושופ היא תכנה גרפית לעיצוב ולעיבוד תמונה. נלמד יסודות בהבנת פורמטים ובעקרונות עבודה נכונים עם התכנה, עד כדי שליטה מלאה בעיצוב תמונה ובעיבודה. 

שנה ב

דגשים ומטרות בשנה ב' 
- שכלול השליטה בטכניקה, בשפה הוויזואלית, ובכלים להעברת מסרים
- קידום היכולות האיוריות, הטיפוגרפיות והצילומיות. תכנת פלאש ומבוא לאינטראקטיב
- הכרות עם החשיבה העיצובית במאה העשרים, וכן רקע תרבותי של האמנות ושל הרעיונות במודרניזם 
- באמצע סמסטר א' יערך שבוע יוצרים-חוקרים שיציע רעיונות והיבטים שאינם מצויים במערכת

שנה ב':

מסרים ושפה בתקשורת חזותית – שנתי, חובה

פיתוח היכולת להעביר מסר בתרגילים עיצוביים. מהות הקורס היא הרחבת היריעה בצורה/עיצוב/שפה גרפית הנשענות על מסר וההתמקדות בה. כיצד יוצרים תגובה עיצובית לאירועים הסובבים? כיצד מחדדים קשב וערנות לתכנים? וכיצד מעבירים את התכנים הלאה ומצליחים להשפיע בעזרתן?

עיצוב במאה העשרים – שנתי, חובה

המהפכה התעשייתית, ארטנובו וארטדקו, אוונגרד ומודרניזם עילי, עיצוב רוסי (מאוונגרד לריאליזם סובייטי), טיפו ותק"חז ברייך השלישי, פוטוריזם ופאשיזם, הסגנון הטיפוגרפי הבין לאומי, תק"חז בארה"ב 50-70, אמנות הספר, עטיפות ספרים, פתיחים לקולנוע, עיתונים, קישוט ופונקציה, אינפוגרפיקה.

עקרונות בטיפוגרפיה - שנתי, חובה

טקסטים גדולים ומורכבים, קשרים מופשטים לדימוי, פיתוח כתב אישי. הקורס יעסוק בשכלול עקרונות הטיפוגרפיה בעיבודם ובקידום הדיון עליהם. החל מצורתה המופשטת של האות הבודדת, ללא הקשרה הלשוני, ועד לטיפול במשמעותה של פיסקה שלמה תוך התייחסות לתוכן שלה וליכולת של הכתב להעביר מסר חזותי. התפתחות הכתב העברי, מסורות, השפעות, הקשרים. התפתחות הדפוס, קומפוזיציה, אשליות אופטיות, ועוד. בעזרת הרצאות, דיונים הגשת טקסטים והגשת עבודות ינסה הקורס להבהיר את חשיבותה של הטיפוגרפיה במערך החזותי.

עקרונות איור – סמסטריאלי, חובה

פיתוח יכולות איור: איור בצבע, איור סדרתי (גלויות, לוח שנה ועוד) איור לטקסט (קטעי עיתונות, פרוזה ועוד), איור לכרזות ולעטיפות ספרים, סדרה בפורמט אחיד, איור בפורמט משתנה מול רפרנס, טיפול בקומפוזיציה, שילוב טקסט, פיתוח קונספט איורי ופיתוח שפה איורית מתאימה.

יסודות ווידאו – סמסטריאלי, חובה

קורס בסיסי בעבודת המצלמה, הבנה בסטוריבורד, השוט הצילומי ושימוש בתכנת פרימייר. קורס הכנה לקורס ברודקסט המבוסס בחלקו על יכולת העברת משמעות באמצעים קולנועיים.

יסודות פלאש – סמיסטריאלי, חובה

יסודות בהתפתחות תכנת הפלאש והשימוש בתכנה. תכנה זו מאפשרת עיצוב תנועה בדו ממד וכן יצירת אנימציה בסיסית. תכנה זו היא יסוד חשוב בעבודה באינטרנט בכלל ובעיצוב אתרים בפרט.

תוכנת אינדיזיין – חצי סמיסטריאלי, חובה

תוכנת אינדיזיין מיועדת לעיצוב טקסט המורכב מעמודים רבים ומהרגלי דפדוף, כלומר: ספרים, חוברות, מגזינים עוד.

דפוס – חצי סמסטריאלי, חובה

הכרת הטכנולוגיות המובילות משרטוט על נייר או עיצוב במחשב ועד לפלט דפוס.

יסודות אינטראקטיב – סמיסטריאלי, חובה

מושגי יסוד באינטראקטיב ובאינטרנט: הקניית יסודות עיצוב אתרים ובממשקים שונים, עיצוב כפתורים, עיצוב בתנועה, יצירת עניין לאורך זמן, בהירות בהתנהלות, יחסי משתמש-צופה, חשיבה אינטראקטיבית, גרפיק אינטרפייס, יוזר אינטרפייס.

עקרונות רישום – סמסטריאלי, חובה

קורס מתקדם ברישום. גם בעידן המחשב יכולת הרישום היא כלי בסיסי שחייב להשתפר כל הזמן אצל כל מעצב. הקורס יעסוק ברישום אקדמי, רישום אנטומי, תמצות, פרופורציה, קונסטרוקציה ועוד.

אמנות מודרנית – שנתי, בחירה

הזרמים הגדולים באמנות המודרנית: אימפרסיוניזם, קוביזם, פוטוריזם, קונסטרוקטיביזם, פוביזם, אקספרסיוניזם, אבסטרקט אקספרסיוניסטי ומינימליסטי, דאדא, סוריאליזם, פופ, אמנות מושגית.

פרסום ותקשורת – שנתי, בחירה

סמיוטיקה, רטוריקה ואידיאולוגיה בשיח של הפרסום. הפרסום מהו? תקשורת בפרסום, פרסום כתקשורת, דמויות, מדמיות, עבודת הפרסום.

שנה ג

 

דגשים ומטרות בשנה ג' 
- מיתוג ופרסום
- אינטראקטיב וברודקאסט
- העמקת בידע התכנות אינדיזיין, אילוסטרייטור, פלאש ואפטר אפקטס
- איור ועיצוב ספרי ילדים, ספרי קומיקס ועוד
- באמצע סמסטר א' יערך שבוע יוצרים-חוקרים שיציע רעיונות והיבטים שאינם מצויים במערכת

שנה ג':

עקרונות מיתוג – סמסטריאלי, חובה

הקורס ממחיש את הצד המעשי בפיתוח תדמית כפי שמתאפיין באמצעות: לוגו, ספר, מותג, ואתר. בקורס יינתן דגש על שימוש במשתני השוק השונים ועל העבודה מול הלקוח.

עקרונות פרסום – שנתי, חובה

הקשר בין פרינט לבין תסריט,בין פרסום לבין טלוויזיה, בין תקשורתיות לבין מקוריות. נושאים הנלמדים בקורס: הקשר בין המדיות, ניתוח אישי של הלקוח, קהלי יעד, התנהגות צרכנית, תת מודע קולקטיבי, הגדרת קונצפט, יצירת ערך מוסף.

עיצוב אריזות  – סמיסטריאלי, חובה

בקורס נלמד כיצד ליזור סדרת מוצרים לתחומים שונים, כגון מזון, קוסמטיקה, ביגוד, ספרים ועוד. בקורס יינתן דגש על אריזה נגישה, ממוחזרת וייחודית. נלמד כיצד יוצרים אריזות לסדרת מוצרים שיש להן שייכות, אחידות גראפית, התאמה לאופיו של הצרכן וייחודיות על מדף המוצרים.

עקרונות בעיצוב אינטראקטיב – שנתי, בחירה

קורס מתקדם בעיצוב ממשק אינטראקטיבי המתמקד בעיצוב לממשקים שונים: אתרים, סמארטפון, טאבלט ועוד. בקורס נלמד את כלי העיצוב העקריים ביצירת חווית משתמש וכיצד לעבוד בפורמטים דיגיטלים שונים.
תכנות נדרשות: HTML 5 , פלאש, אילוסטרטור או אינדיזין.

יסודות בתכנת אפטר אפקט – שנתי, בחירה

אפטר אפקטס היא תכנה המאפשרת התערבות בסרט לאחר שצולם – חיבור קטעים ממקורות שונים, עיבוד תמונה מתקדם, עריכה בשכבות ושילוב אנימציה בדו ממד,יצירת KEY FRAMES, מסכות, ויסודות אפקטים. סמ' ב' יוקדש לחשיבה עיצוביות, לבניית פרויקטים ולניהלם, להעמקה בתנועה טיפוגרפית ולקומפוזיטינג.

עקרונות בהדפס – שנתי, בחירה

מגוון טכניקות דפוס פשוטות ואפשרויות השילוב ביניהן ובין טכניקות איוריות נוספות. הקורס מחולק לארבעה חלקים: קסילוגראפיה, חיתוכי לינוליאום, מונוטייפ וחותמות, קולוגראפיה.  יינתן דגש על פיתוח סגנון אישי לצד העמקת הלמידה של טכניקות נוספות.

עקרונות עיצוב מגזין – שנתי, בחירה

עיצוב מגזין שלם הכולל: סדרת שערים, תכנית גריד, קריאות, אחידות סגנונית, צבעוניות מובחנת ומובהקת. יינתן דגש על עיצוב 'לאיי אאוט' לעמוד יחיד ולכפולת עמודים, עיצוב לוגו ועיצוב שער למגזין, עיצוב עמודי מדורים, פרסום ועוד.
במהלך הקורס יועלו לדיון ולתרגול נושאים, כגון קהל יעד ומאפייניו, בניית קונספט למגזין, החלטות טיפוגרפיות שיש לקחת, קביעת פרמטרים לדימויים ויזואליים, מסגרות, קווים ואלמנטים גראפיים נוספים.

יסודות קולנוע וברודקסט – שנתי, בחירה

קורס ביסודות קולנוע בכלל ובתשדירים קצרים כפתיחים וכקדימונים הכוללים קטעי תשדירים בפרט. וכן נלמד כיצד ליצור קליפים ומעברונים וכיצד להשתמש בעיצוב בתוך תשדירים כחלק מאמצעי פרסום ומיתוג.

איור ספרי ילדים – שנתי, בחירה

קורס המקנה את היכולת לפיתוח סגנון איור ולעבודה עם טקסט המותאם לספרי ילדים בגילאים שונים, מספרי תמונה ועד ספרים מורכבים. הקורס משלב סדנא מעשית בכיתה עם פרויקטים מול לקוח.

איור ועיצוב - סמסטריאלי, בחירה

קורס המשלב פורמטים עיצוביים, כגון אריזות, כרזות וסמלים בדגש על פתרונות איוריים ועל שילוב טיפוגרפיה מאוירת.

איור לקומיקס – סמיסטריאלי, בחירה

בקורס יינתנו הכלים הבסיסים ליצירת נראטיב לפיתוח סגנון ולבניית סיפור קומיקס לקהלי יעד שונים.

מיתוג ואסטרטגיה – סמסטריאלי, חובה

קורס עיוני. תופעת המותגים – היבטים היסטוריים, פסיכולוגיים, פילוסופיים, סוציולוגיים, וכלכליים. המתודולוגיה על פיה בונים היום מותגים, כיצד עובד הממתג – משלב החקירה ועד לשלב ההטמעה.

פרסום ככלי לשינוי חברתי – סמסטריאלי, חובה

קורס עיוני. דרכי הפעולה של מאבקים לשינוי חברתי כפי שבאו לביטוי בתקשורת החזותית. בקורס יוצגו כלי העבודה למימוש פרויקטים פרסומיים לשינוי חברתי – תחקיר, גיוס משאבים, שיתופי פעולה עם קבוצות אחרות, יחסי ציבור, ועבודה מול תקשורת.

אמנות פוסט מודרנית – שנתי, בחירה

העתק, הלא אמת, ג'נדר, האחר, אמן-צופה, פרסונת האמן, ייצוג, דימוי, הנראות במרחב הציבורי, אמנות פוליטית והפוליטיקה של האמנות, חתרנות, אמנות וממסד, מנגנוני הפצה ואמצעי הפצה ועוד.

תרבות עכשווית – שנתי, בחירה

הסוגיות המרכזיות המאכלסות את תחום הדעת המכונה 'לימודי תרבות'. הקורס יקנה מיומנויות של חשיבה ושל קריאה ביקורתית במסגרת השיח התרבותי בעולם: חברה, ג'נדר, פסיכולוגיה של המונים, תרבות פנאי, צרכנות, תרבות וירטואלית וחברה וירטואלית, פופולריות לעומת תרבות גבוהה ועוד.

שנה ד

 

דגשים ומטרות בשנה ד' – תקשורת חזותית
- היערכות לפרויקט הגמר בקורס המרכזי
- השלמות בטכניקה, בגיבוש השפה הוויזואלית והסגנון האישי
- סדנאות משלימות בהבאה לדפוס, בתכנות, בברודקסט וברישום ואיור
- הרחבת הידע התיאורטי בעיצוב וברקע של התרבות של האמנות ושל הרעיונות
- ליווי אישי לפרויקט הגמר על ידי יועצים חיצוניים וכן על ידי ראש המחלקה

שנה ד:

תיאוריות עכשוויות בעיצוב ובתקשורת – שנתי, חובה 

תפיסות שונות של עיצוב ותפיסות שונות של תקשורת. הבניית המציאות בתהליכי עיצוב והטמעת אובייקטים עיצוביים בתקשורת, טקסטים וז'אנרים בעיצוב התקשורת, הסתכלות פרשנית וביקורתית על עיצוב ועל הופעתו באמצעי התקשורת, פיענוח כוונות ודרכי פעולה ועוד.

 סמינר עיצוב –  שנתי, בחירה

קורס מרכזי בשנה ד' לסטודנט שפועל במסלול פרסום. כל תלמיד יפתח פרויקט לפי בריף שינוסח ביחד עם מנחה הקורס (עיתון, מסע פרסום, מערכת שילוט ועוד) הסטודנט יגיע למיצוי מקסימלי של יכולותיו המקצועיות ושל יכולת הביטוי שלו. הקורס ישלב תרגילי תגובה דו שבועיים בפורמט משתנה לצד עבודה מתמשכת על הפרויקט.

סמינר איור – שנתי, בחירה

חלקו הראשון של הקורס יינתן דגש לעבודה מול לקוח ולפרויקטים מונחים.
בחלקו השני של הקורס יבחר כל סטודנט תחום בו ירצה ליצור פרויקט אישי. הקורס פועל כסדנא פעילה תוך כדי עבודה בכיתה.

סמינר אינטראקטיב – שנתי, בחירה

בחלקו הראשון של הקורס נתנסה בעיצוב לממשקים חדשים, כגון טלוויזיה וקולנוע, במטרה להפוך את הצפייה בסרט או בתכנית טלוויזיה לחוויה אינטראקטיבית. חלקו השני של הקורס יוקדש לפרויקט אישי על פי בחירת הסטודנט.

עיצוב ספרים – שנתי, בחירה

קורס המלמד דרכי חשיבה חדשים בכל הקשור לעיצוב ספרים, בעידן שבו מעמד הספר הקלאסי משתנה. במהלך הקורס ייבחנו נושאים, כגון גיבוש קונספט, איסוף  טקסטים, בניית פורמט חדש ועדכני ליצירת ספר חדש .

אינפוגרפיקה – סמסטריאלי, בחירה

ייצוג ויזואלי של נתונים, של מידע או של ידע. במהלך הקורס נתנסה בהמחשה של נתונים, של ידע , של סטטיסטיקה, נתנסה במיפוי ובהמחשה של מידע בדרך שתיצור חוויה מהנה אצל הצופה. נלמד ליצור כתבות אינפוגרפיות לצד העברת מסר אישי ומסר חברתי בעזרת אפליקציות גרפיות שונות.

 

 

 

נא מלא/י פרטיך, ונחזור אליך בהקדם

לימודים מלאים
קורסי ערב

חדשות תקשורת חזותית