לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

חדשות מחלקת כתיבה

  • עם ניר סננס בוגר מחלקת הכתיבה ומחבר הספר "ניירות"    

    מאז אתמול בצהריים אני מקבל הודעות ממכרים ובני משפחה – כותבים לי בטון מאשים, תראה מה עושים החברים שלך בדרום תל אביב.

    אני כמובן זו מחמאה גדולה בשבילי לחשוב שכל כך הרבה אפריקאים טובי לב ואוהבי אדם, נתפסים בראשם של אחרים כחברים שלי. אבל נניח לזה בצד.

    קטונתי מלהביע עמדה מוצקת לגבי מה שמתחולל בימים אלו באריתריאה, אני לא מכיר את המאבקים הפנימיים, לא את השדה הפוליטי ובטח לא את המלחמות שהם מנהלים בגבולות שלהם. אין לי מספיק ידע כדי שיוכל להתגבש לעמדה של ממש.

    מה שכן, דבר אחד ידוע לכל, מהרגע שבו אריתריאה קיבלה עצמאות מאתיופיה, שולט בה הרודן האכזר, איסאייס אפוורקי שמכהן כנשיא, ראש הממשלה והמפקד העליון של הצבא. האיש שאחראי על רציחות, פוגרומים ומעשי זוועות שאי אפשר להעלות על הדעת.

    אין בפוסט הזה שום כוונה לנרמל אלימות, וונדליזם ובטח שלא פגיעה בשוטרים או בעוברי אורח.

    התלהטות היצרים שהייתה מוכנה להצתה והאלימות – ואף הובהרה למספר רב של גורמים במשטרה ובשאר הצינורות – לא היו מכוונים כלפי מדינת ישראל או כלפי אזרחי ישראל וגם לא נגד ממשלת ישראל.

    מטרת המחאה הייתה למנוע עצרת הזדהות עם האיש שעקר, גירש ומתאכזר למיליוני בני אדם מדי יום, גם ברגע זה ממש.

    הניסיון העלוב להפוך את קבוצת האנשים הזו לאלימה, יותר מכל קבוצת אנשים אחרת, הוא חסר בסיס ונוטף גזענות.

    ההון הפוליטי שמנסים חבורת פוליטיקאים לעשות על גבם עם כל מיני הבטחות של גירוש מידי, והאשמת בג"ץ בסיטואציה שנוצרה – אלו שקרים בוטים שגם אלו שאומרים אותם, לא מאמינים שזה יוצא להם מהפה.

    אז עכשיו, אפשר להמשיך להתווכח לשם שמיים או לנסות לשכנע איש את חברו בדעה אחרת. דיבורים זה אוויר חם, יש כאן בשפע.

    אני אומר, זה זמן למעשים.

    ממשיך לקיים מפגשי-שיח עם תלמידים/מורים/צוותים/היי-טק בעקבות הספר שכתבתי והמסע המיוחד שהיה לי עם סאלח.

    שני המוסדות הראשונים שיפנו אליי – אני מגיע בהתנדבות ובשמחה גדולה.

    אסור לוותר על הערכים שלנו, אסור לנו לתת לערוצי הטלוויזיה ולשופרות השקרים לחנך את הילדים שלנו ולשלוט להם בתודעה.

    תמיד היינו ונישאר נגד אלימות.

    הלוואי החלמה מהירה לכל הפצועים באירועים הקשים הללו.

     כתיבה

  •  ובכלכליסט:   בית הספר לאמנות "מנשר" הקימו בני הזוג ידעיה לפני 18 שנה, ומאז הוא הפך מאז למרכז תרבות. אמנים, סופרים, תסריטאים ובמאים המלמדים בו, והוא זוכה להצלחה. "עודד ואני מנסים לתת ביטוי לתפיסת העולם שלנו, שהאמנות צריכה להתריס, למרוד, לעסוק ב'אחר'. בכל המחלקות יש תלמידים ערבים, חרדים, אתיופים, אוטיסטים, מתמודדי נפש. הם מקבלים כלים ליצור, ויצירה מרפאת".

    ידעיה (70) מוכרת בעיקר כמי שהקימה עם בעלה, הצלם עודד ידעיה, את בית הספר "מנשר" לקולנוע ואמנות, שבו היא משמשת ראש המחלקה ללימודי כתיבה. היא גם אמן של הבמאית קרן ידעיה ("אור") ושל אלה, פעילה חברתית ופוליטית. הפרוזה שהיא כותבת חריגה בנוף המקומי — נועזת, בוטה, מטרידה, נוגעת בגרוטסקי. היא פרצה לספרות בשנות התשעים עם ספרה "ואקום", ששייך אותה מיד לקבוצת סופרות אקספרימנטליות כמו לאה איני ואורלי קסטל־בלום 

  • נטע דריטר,  בוגרת טרייה טרייה של מחלקת הכתיבה במנשר, היא עכשיו מנהלת התוכן של עיריית תל-אביב, וכמובן כתבה את המילים לסרטון!!!! בהצלחה נטע יקרה! https://fb.watch/m3B8WMhkmY/

נטע מופיעה גם בתיאטרון תמונע  בפואטרי סלאם וכמובן כותבת, תסריטאית ומה לא!

  •  אנאיס עדן ליברמן, בוגרת מחלקתנו משנת 2021, מונתה למנהלת האמנותית של פסטיבל קולנוע דרום, בנוסף להיותה עורכת ביחד עם לני בלה כהן של מגזין "חפוז" ולאחרונה יצרה והפיקה ל"כאן" – תאגיד השידור, את סדרת הרשת המצליחה "לצאת מהקופסה", היא עוסקת בכתיבת שירה, פרוזה ותסריט לחצו כאן לכתבה

 

  • עם לורן מילק בוגרת מחלקתנו, משוררת, סופרת ועורכת,  זוכת פרס השירה 2023 בפסטיבל מטולה. כתבה בחדשות כאן 11 7/7/23

 https://fb.watch/lGewMVY2qG/

  •  אווה, עם אנאיס עדן ליברמן בוגרת מחלקת הכתיבה. הזמנה לערב "חפוז והזמנה לערב שירה עם שנה ב' כתיבה.

" מלא דברים טובים ומרגשים קורים לאחרונה וכולם סובבים סביב הדבר החשוב ביותר עבורי – הכתיבה והקולנוע.

* אתמול – עלו הקולות קוראים של קולנוע ספיר ופסטיבל קולנוע דרום Cinema Sapir & Cinema South festival – אותו אני מנהלת אומנותית השנה. חבריי המוכשרים – זה הזמן להגיש את הסרטים שלכם (לא סרטי סטודנטים – רק פיצ'ר ביכורים / קצרים עצמאיים) ואני מבטיחה *שלא* תקבלו פרוטקציות! אם הסרט שלכם יתקבל, זה כי הוא באמת טוב. אתם מוזמנים להציע רעיונות, לדבר איתי על קולנוע, על מצב הקולנוע, על הפוליטיקה של קולנוע, על ה- PC, על בינה מלאכותית וכו' וכו'. לא יודעת מה יצא מדיבורים אלו, אבל אנסה לעשות את הפסטיבל השנה מיוחד ואיכותי כמו שהוא תמיד.

*היום קיבלתי מייל משמח! סרט קצר שביימתי במסגרת קורס בימוי שלקחתי אי-אז בשנה אחרונה במנשר – התקבל לפסטיבל סטודנטים בינ"ל ואפילו יופץ באמזון פריים! זה הלורלז הראשון שלי, בסרט הראשון שלי וזה משמח מאוד, כי בדיוק בקורס הזה, הבנתי מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה.

* מחר, 1/6,  עולה הגיליון החדש והבאמת סקסי של חפוזיק – עבדנו עליו ימים ולילות. ספויילר – רוב הכותבים בו (לשם שינוי) הם גברים! יש משהו עם אנרגיה ואיכות אחרים בגיליון הזה, נראה לי שאנחנו משתבחות עם הזמן – לא לא כמו יין, כמו מיניות של אישה.

* שבוע הבא פרק אחרון לעונה הראשונה של לצאת מהקופסה – על זה כתבתי די!"

כתיבה 5.23

  • כתב עט אינטרנטי בעריכת אנאיס עדן ליברמן ולני בלה כהן, בוגרות מחלקת הכתיבה"אחרי שבועות ארוכים ויפים של לקטורה ועריכה, ושמונה ימים מותחי עצבים לפני אירוע ההשקה – מתרגשות שיא לשתף איתכן.ם את הגיליון הרביעי של חפוז!כיוצרות וכותבות, ואולי עוד לפני זה, כנשים צעירות, לא יכולנו שלא להתכתב עם מה שקורה בתקופה האחרונה במדינה שלנו. מחר תזכו לראות את התוצאה!(כבר שריינתן ביומן את ה-8.6? צפוי אירוע השקה בוער וחתרני בסלון העירוני של בית אריאלה?)💚".
  • ברכות למשוררת לורן מילק, בוגרת מחלקת הכתיבה (בהצטיינות) במנשר, עם זכייתה בפרס פסטיבל השירה במטולה 2023

בִּתְעוּדַת הַזֶּהוּת שֶׁלִּי יִכְתְּבוּ גַּם אֶת שִׁמְךָ

שֶׁחָשַׁק בְּנַפְשִׁי, שֶׁלָּן אִתִּי בְּמִטָּתִי

שֶׁדָּן אוֹתִי לְמָוֶת בְּהִלּוּךְ אִטִּי.

סוֹף הַיּוֹם אֲנִי פּוֹרֶצֶת בִּבְכִי

בְּגָדִים נִקְרָעִים

מְעִיל עוֹר אָדָם נִרְקָם

(לורן מילק, מתוך השיר: "סיכום אהבה סיכום מחלה", מן הספר "פרפר פרלין", הוצאת ספרא, 2012)

חברי ועדת הפרס, אפי בניה, מנכ״ל בית הקונפדרציה, ומנהליו האמנותיים של הפסטיבל, שירי לב-ארי ובני ציפר נימקו את בחירתה של מילק בכך ששיריה מצליחים ללכוד בצורה האותנטית ביותר את חווייתה של אישה המפלסת את דרכה בתוך מציאות רוויית קשיים פנימיים וחיצוניים, ואת חייו של אדם צעיר כיום בישראל, שחולם להתקדם, מדמיין את עתידו, אבל תקוותיו על פי רוב נכזבות.

סגנון כתיבתה כמו מורד בנוסח שירי העצב והמלנכוליה ששלט ביצירתו של הדור שבא לפניה. החל מספרה הראשון, ״דם הבתולה״ (אחריו ראו אור "פרפר פרלין" ו"בורא מיני יללות"), היא התבלטה כמשוררת בעלת קול מובחן מאוד ואמיץ, העושה שימוש בפנטזיות של אלימות, בגופניות ובדימויים של עונג ותשוקה.

לורן מילק

  • בתאריך 14/5/23 באייס על דרימרס, על סדרת הנוער המעולה של סיון שקנאג'י, בוגרת מחלקת הכתיבה ומרצה אהובה במנשר, תסריטאית, משוררת, סופרת ומה לא! כיאה לבוגרת מחלקתנו. "סדרת הנוער החדשה של HOT היא לא רק הקאמבק של ליאת אחירון, אלא גם סדרה כתובה היטב שעשויה להפוך בהמשך לסדרת קאלט שתצטרף לשורותיהן של גדולות וטובות כמו "השמינייה" ו"השיר שלנו"

"דרימארס" מתגלה כבר בצפייה הראשונה שלה כסדרה מקורית וייחודית בענף סדרות הנוער.

הקצב והנימה של הסדרה, כמו העיסוק שלה ברוח הזמן ובטייפקסאט של הדמויות, משווים לה בעיני שכבה נוספת של איכות שהיא יותר מעוד סדרת נוער קלאסית. למרות העיסוק הקצת קלסטרופובי שלה, "דרימארס" מתנהלת בזהירות ולא נגררת מחוץ למחוזות שבהן היא מיועדת להישאר כסדרה שפונה לקהל הצעיר ולכל המשפחה".

  • פרסום של אילה זמור, סטודנטית שנה ג' במחלקת הכתיבה במנשר – עיתון 77

ZAMUR

  • שיר ליום האהבה🌺עיתון 77

    לני בלה כהן, בוגרת מחלקת הכתיבה וכיום עורכת התרבות בווינט ועורכת כתב העת האירוטי "חפוז", מתוך הגיליון החדש:

  • לני-בלה-כהן-שיר-ליום-האהבה

     

  • "חפוז" בתדר, מוזמנים/ות למסיבה וקריאת סיפורים ושירים בתדר, דרך יפו 9 תל אביב, עם בוגרות המחלקה, עורכות מגזין חפוז, לני בלה כהן, אנאיס עדן ליברמן וירדן ורד

חפוז

  • בהשקת "אמהות עם עגלות" של תמר סנדלר גורן. סטודנטית במחלקת הכתיבה שנה ד', בהוצאת "תשע נשמות" היוקרתית.

    עם אוריאל קון העורך והמוציא לאור של תשע נשמות:

    לפני כמה חודשים היו לי כמה תגליות מחשבתיות בנושא ספרות מקור.

    אתם יודעים שבמשך עשור, קיבלתי על הראש על כך שאני מפרסם ספרות מתורגמת בלבד, ומפנה את הגב לספרות עברית. כעבור כמה שנות התלבטות, החלטנו לפעול גם בשדה הזה. מהר מאד הבנתי שלא התבקשתי “לייצר ספרות עברית”, אלא לייצר את ״אותו ספר״ עברי שמופק מאז ומתמיד – להלן כל מיני דמויות (מוטי, יואב ויעל, תום וכרמית) והם פותחים במסע אישי, משפחתי, לאומי, עם הרבה פאתוס, דבק רגשני, ועלילה מקצוענית ריאליסטית. הממסד חיפש ספרים שכותבים ״על החיים עצמם״. אמונתי בספרות היא בדיוק הפוכה: אני מחפש ספרות שפועלת על החיים.

    לא מעניינות אותי עלילות. מעניינים אותי רעיונות ופיתוח תחביר עם הבעה אישית – מה שנקרא: סגנון.

    חודשים רבים Elrie Carmon ואני יושבים לקרוא מאות רבות של כתבי יד. ראו איזה פלא! 99% מכתבי היד נטולי סגנון, נעדרי רעיון. לרוב מגיעות אלינו אותן עלילות-פאתוס, עם הבעה אוטומטית שחושפת את העובדה שמרבית הכותבים מעולם לא חשבו על סגנון כתיבתם, כאילו דווקא על זה אפשר לוותר. תומכים בתפישה ספרותית זו, המקצוענית, מבקרי הספרות בישראל: מרביתם כותבים על עלילות ופוסחים כמו גדולים על הספרות. במילים אחרות: ספרים בלי ספרות מנותחים על ידי מבקרים שנמנעים מקריאות לעומק.

    הסדרה שלנו ״קודה״ לספרות מקור מפרסמת ספרות עברית. ספרות בלתי יציבה, ספרות שחושבת את עצמה בזמן אמת, ספרות של פרויקטים אישיים. הערך המרכזי בספרים אלה הוא שהם מנסים לחקור ספרות מקור מה היא – כל ספר בדרכו.

    בימים אלו לאור ״אמהות עם עגלות״ של תמר סנדלר גורן, אותו ערכתי בהנאה ענקית. זהו ספר יפה-יפה שמיישם את החיפוש הזה אחר ספרות.

    אמהות עם עגלות הוא פרויקט, יש בו סגנון, הוא מנסה לפעול על החיים, הוא נקי מפאתוס, דל שומן, קל וחזק.

    כתיבה1 1 כתיבה1 2
  • ברכות לתמר סנדלר גורן, סטודנטית במחלקת הכתיבה, שנה ד', על הוצאת ספרה בהוצאה היוקרתית, "תשע נשמות"

"…כבר מרגישים את הראש, עוד שנייה הוא יוצא!!! מתרגשת כל-כך על צאת ספר הביכורים שלי ״אימהות עם עגלות״. יש לי המון מילים אבל אבחר רק בכמה, בעיקר להגיד תודה לנשמות הענקיות של תשע נשמות. איזה כבוד זה להיות חלק מהמפעל המטורף הייחודי החשוב והמדהים שלכם.

אמהות עם עגלות copy