לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

צועדים במסלול הנכון: איך לבחור את המקצוע שתלמדו במכללה

בחירת הקורס או הלימודים לתואר ראשון הן קריטיות בכדי ליהנות מהזמן שלכם במכללה, אז כדאי לוודא שאתם באמת בודקים את האפשרויות שלכם, גם אם אתם חושבים שאתם יודעים מה אתם רוצים ללמוד.

בין אם החלטתם לקחת קורס ספציפי אשר מיועד למטרות מסוימות או שהחלטתם להתחיל את דרככם האקדמאית במסלול תואר ראשון – הבחירה במקצוע הנכון עבורכם היא בעלת חשיבות עצומה.

הציבו מטרות עבור הקריירה העתידית שלכם

בחירת קורס או מסלול תואר ראשון במכללה בדרך כלל מושפעת מהשאיפות בקריירה העתידית שלכם. אם כבר יש לכם יעדים ספציפיים לקריירה, זה נהדר. אם לא, חשבו על הכישורים, התחביבים והאינטרסים האישיים שלכם.

לדוגמה, אם אתם אוהבים בעלי חיים, קריירות במדע, וטרינריה או זואולוגיה עשויות להיות מתאימות עבורכם. חשיבה על סוגי המשימות והאחריות שאתם רוצים לקחת עליכם יכולה גם להיות מועילה בכל התהליך. האם אתם אוהבים לכתוב, ליצור או לעזור לאנשים? האם אתם אוהבים לטייל? חשוב לשקול כיצד תוכלו לשלב את תשוקותיכם בקריירה שלכם.

רק קחו בחשבון שחיפוש אחר משמעות בקריירה שלכם הוא יותר מאשר הכרה במה שאתה רוצה לעשות. עליכם לשמור על ראש פתוח ולשקול את התחומים בהם תוכלו לעשות קריירה, כמו גם את רמת המיומנות הנדרשת.

לצורך העניין, אם אתם מעוניינים במקצועות דיגיטליים המלאים ביצירתיות, מומלץ לבחון בית ספר לעיצוב גרפי שמכיל בתוכו מסלולי לימוד כגון תואר באנימציה או לימודי צילום מודרניים.

מה הן האפשרויות וכיצד ניתן לעמוד בדרישות בית הספר

במידה והחלטתם ללמוד מסלול לתואר ראשון או שאתם מסתפקים בקורסים ממוקדים, השלב הראשון הוא לוודא שאתם מבינים מה הן האפשרויות שלכם. העצה שלנו היא להתחיל לחשוב על יעדי הקריירה ולעבור לחקור את ההזדמנויות הקיימות. הקפידו להביט גם "בתפריט" האפשרויות המלא, מכיוון שישנן המון תתי תחומים בכל נושא מרכזי. לימודי הנדסה למשל, כוללים מספר עצום של התמחויות – הנדסה אזרחית, הנדסת חשמל, מכניקה ועוד.

בשלב הבא, שקלו את רמת הלימוד הנדרשת ואת המוסד בו תרצו ללמוד. האם תדרשו בציון מבחן פסיכומטרי, להשלים בגרויות או פשוט לגשת ישירות ללימודי התואר הראשון? האם אתם הולכים לאוניברסיטה או למכללה פרטית? טיפ קטן – גשו לימים הפתוחים במגוון האוניברסיטאות והמכללות בכדי לקבל מושג טוב יותר לגבי מוסד הלימודים בו אתם מתעניינים.

זכרו כי דרישות הכניסה משתנות במידה ניכרת בין מוסדות, אפילו באותו תחום לימודים.

בחרו את שלושת המקצועות הרלוונטיים ביותר

אחד הרגעים הקשים ביותר הוא סיעור המוחות הנכון ותיעדוף המקצועות הרלוונטיים ביותר. לאחר שבדקתם את כל התחומים שמעניינים ומסקרנים אתכם – מרבית הפעמים התוצאה תהיה שוות ערך למגילת אסתר. לכן, בכדי שתוכלו להתמקד באופן מדויק עליכם למיין את המקצועות הנחשקים ביותר עבורכם.

ראשית, השוו בין הקורסים או לימודי התואר הנחשקים ביותר כדי לנסות ולהבחין בהתאמה הנכונה. האם אתם מעדיפים קורסים המספקים ניסיון בתעשייה או לימודי תואר ראשון עם דגש על תיאוריה ומחקר? אולי בכלל אתם נמשכים לצד היצירתי שבכם ואתם מעוניינים במסלול לימודי אומנות או לימודי פיסול וציור? מענה על השאלות הללו יעזור לכם לצמצם את הרשימה משמעותית ולהגיע לתובנות עמוקות בנוגע למקצוע העתיד שלכם.

כמובן שחשוב לקחת בחשבון האם בכלל הלימודים מעניינים אתכם ומיישרים קו עם שאיפות הקריירה שלכם. האם אתם בוחרים את העתיד האקדמאי שלכם אך ורק על פי החלטות כלכליות? או שאתם באמת נלהבים מסוג מסוים של עבודה?

לפי דעתנו האישית, רצוי לבחור מקצוע שיש לכם אליו תשוקה ועניין. מניעים כלכליים כמובן בעלי חשיבות אך בסופו של יום זכרו שאתם הולכים לעסוק במקצוע הזה לשארית חייכם.

מניעים כלכליים – ממה צריך להיזהר

כמובן שזה רעיון חכם לבדוק את שכרם של הבוגרים שסיימו את הקורסים או הלימודים בהם אתם מעוניינים. עם זאת, אל תבחרו קורס או מסלול תואר ראשון על סמך המשכורות הצפויה, וזאת מפני שתאלצו להשקיע המון שעות ומאמץ בלימודים ולעשות זאת במקצוע שאינכם מתחברים אליו יכול להוביל לתסכול ונשירה מהלימודים (בחלק מהמקרים).

בנוסף, בעוד כדאי לדעת מראש את ממוצע המשכורות באותו תחום, זכרו שמדובר על נתון אינדיבידואלי ואתם יכולים לצלוח מבחינה כלכלית יותר מחברכם או בן המשפחה. בחרו קורסים וקריירה התואמים את תחומי העניין שלכם, את המיומנות ואת אורח החיים האידיאלי עבורכם.

הנאה וסביבת הלימודים

כאשר אתם מחליטים על לימודים במוסד מסוים, מומלץ להכיר את הסביבה עמה אתם עומדים לבלות את מרבית זמנכם. החל מהתלמידים, צוות ההוראה ואפילו המתקנים השונים שבהם תוכלו להשתמש. יתרה מכך, בכל מכללה או אוניברסיטה תוכלו לבחון את מועצת התלמידים ולראות אילו פעילויות העשרה מהנות הם מציעים לכם.

כדאי גם לשים דגש על מיקומה של האוניברסיטה או המכללה ולהבין האם הפקטור הגיאוגרפי מהותי עבורכם? האם אתם מעדיפים ללמוד בקרבת ביתכם ובעיר בה אתם נמצאים או שמה אתם מעוניינים בחוויה מרוחקת יותר שתדרוש מכם "רילוקיישן" לעיר אחרת לחלוטין?

חשוב לציין, בעוד המיקום הגאוגרפי הוא בעל משקל מסוים בבחירתכם – אם החלטתם שאתם מעוניינים ללמוד מקצוע מסוים אל תתנו למרחק לקבוע את החלטתכם.

בוחרים וזוכרים שכל מסלול לימודים הוא בר שינוי

לבסוף, לאחר שהחלטתם ללמוד מקצוע מסוים במוסד לימודים ספציפי, נסו להתמסר לחוויה וליהנות מכל רגע. ההתחלה יכולה להיות מלוות קשיים אך חשוב לנסות ולהישאר עם "ראש פתוח" למשך תקופה מסוימת. אל תקבלו החלטות אמוציונאליות שבסיסן אינו נשען על גבי תקופת זמן מסוימת (קורס כחודש ותואר כשנה) מפני שבמרבית המקרים הזמן הוא הגורם המשפיע ביותר.

במידה והגעתם להחלטה שאינכם מעוניינים במקצוע אותו בחרתם – אל תלחצו! זכרו שניתן לשנות את מסלול הלימודים בכל עת וככל שתנסו, ככה תתקרבו יותר ליעדכם.