לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

מה ההבדל בין בימוי עלילתי לבימוי דוקומנטרי?

סרטים, ולא משנה אם הם עלילתיים או דוקומנטריים, מסוגלים להציג את העולם, התרבויות, החיים והאהבות שלנו מנקודות מבט ייחודיות. עם זאת, בהחלט יש יותר מהבדל אחד בין שני הסוגים.

כפי שתלמדו במהלך תואר בקולנוע – בימוי עלילתי שונה מבימוי תיעודי מבחינת סגנון, תוכן וקהלי יעד. מרטין סקורסזה, אדם שמבין דבר או שניים בקולנוע, הגדיר את ההבדל:

"הדחף הראשון של מספר סיפורים יכול להיות לתעד מה שראה או חווה, או לחלופין לפרש את הדברים. בצורה מופשטת, תיעוד הוא דוקומנטרי ופירוש הוא בדיוני, והשפעת כל אחד מהם על הקהל שונה מבחינה רגשית ופסיכולוגית. עבורי, יש קו דק בין שני הדחפים, ולפעמים אני אפילו מערבב ביניהם".

כנראה שלא כולם יסכימו עם ההגדרה הזו, ולכן במסגרת לימודי קולנוע תצטרכו לגבש הגדרה וזהות משלכם.

מתחילים מהבסיס

במילים פשוטות, יצירת סרט עלילתי נעשית עם תסריט שנכתב מראש ושחקנים, ומנגד ביצירת סרט תיעודי התסריט נכתב במקרים רבים רק לאחר תחילת הצילומים, מכיוון שהסיפור מתרחב בזמן אמת והמטרה היא להגיש אותו ואת המציאות מזווית כלשהי לקהל.

באופן כללי, סרטים עלילתיים נוטים להיות מורכבים יותר מבחינת בימוי והפקה, אבל אין ספק שיש גם סרטי דוקו מורכבים מאוד.

בואו נצלול קצת יותר לעומק, ונדון בהבדלים.

בריחה מול מציאות

באופן כללי, הסיבה העיקרית לכך שסרטים עלילתיים נוצרים היא כדי לבדר את הקהל – לספק לאנשים אסקפיזם, בעוד סרטים תיעודיים אמורים לעשות את ההיפך – לעמת אנשים עם המציאות.

כלומר, לעיתים קרובות ההבדל טמון במוטיבציה של היוצר או היוצרת.

עובדה מול בדיה

סרטים עלילתיים הם לרוב בדיוניים. חלקם מבוססים על סיפורים אמיתיים ואינם פנטזיה מוחלטת, אבל גם אלה לרוב לא נצמדים למציאות באופן מלא. בדרך כלל, הבמאים והתסריטאים מוסיפים דרמה ואלמנטים אמנותיים, על מנת להפיק את הסרט הטוב והמושך ביותר.

זה נכון לכל ז'אנר של סרט עלילתי: קומדיה, דרמה, מחזמר, אקשן, מערבון, רומנטיקה, פשע, אימה וכמובן – מדע בדיוני.

ומה לגבי דוקו? ביצירת סרטים מהסוג הזה, במאים וכותבים בהחלט מוסיפים אמצעים אמנותיים, אך הם לא ממציאים דמויות או עובדות בסיפור, אלא משתמשים רק במה שהמציאות מספקת להם.

סרטים דוקומנטריים עשויים לעסוק בנושאים חברתיים, פוליטיים או כלכליים, לספר על אדם, מקום או כל דבר אחר.

פורמט

סרט עלילתי מתוסרט מראש בקפידה, כאשר המטרה היא ליצור קו עלילה רציף הכולל רגעי גאות ושפל, התחלה, אמצע וסוף. בסרטים תיעודיים, אפילו הבמאים לא תמיד יודעים מה עומד לקרות, ובמקרים רבים צריכים לעבוד עם מאורעות או ממצאים מפתיעים.

לסיכום

סקרנים לגלות האם אתם מתאימים יותר לבימוי עלילתי או דוקומנטרי? תואר בקולנוע יעזור לכם לגלות את הסגנון הפנימי שלכם, ויספק לכם את הכלים למצות את הפוטנציאל והכישרון שלכם עד תום.

מה ההבדל בין בימוי עלילתי לבימוי דוקומנטרי?