לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

איך כותבים תסריט

איך לכתוב תסריט בצורה נכונה

אמנות הכתיבה היא אחת האמנויות הנעלות ביותר, מאחר ובזכות מילים בלבד, נוצר עולם ומלואו, עולם שאינו תלוי בזמן, מקום או במימד. אמנות זו כוללת תת-תחומים רבים, החל מפרוזה ושירה ועד לדרמה ותסריטאות.

עם זאת, בניגוד לסוגי כתיבה אחרים, כתיבת תסריט דורשת כתיבה קצת אחרת, בעלת דגשים אחרים, הנרכשים, בין היתר, על ידי לימודי תסריטאות ממוקדים.

בכדי לכתוב תסריט טוב, יש צורך להצטייד בעיפרון, מקלדת, כישרון, דמיון ומעוף. אלו כלים טובים לנקודת פתיחה, אבל לא מספיקים.

כדי לכתוב תסריט טוב באמת, חייבים להתחיל בלימודי תסריטאות מקצועיים, המאפשרים להכיר את החומר והתחום כראוי, ללמוד את הרקע שלו, את הסגנונות המאפיינים אותו, ולבחון אותו מכל צדדיו ומימדיו.

כבר נאמר לא פעם ולא פעמיים שכל ברט מופת שאי פעם נוצר בעולם הקולנוע, התחיל בתסריט מעולה ומדויק.

קביעה זו אכן נכונה ולחלוטין לא מדובר על קלישאה, התסריט הוא הבסיס לכל היצירה הקולנועית או הטלוויזיונית, כמו גם במדיומים אחרים המשתמשים כיום בווידאו, מפרסומות באינטרנט ועד תכנים במובייל.

בין אם יש לכם רעיון מבריק שאתם לא יודעים כיצד להעביר לתסריט מובנה וברור ובין אם הכתיבה בוערת בכם אך אתם צריכים עוד הכוונה על מנת לייצר את התסריט שלכם, ריכזנו עבורכם כמה טיפים לכתיבת תסריט.

כמובן שהטיפים שריכזנו כאן עבורם הינם כלליים, לא תהפכו בעזרתם מיידית לסיד פילד (הגורו הבלתי מעורער של תסריטאים בעולם) ולא מדובר על תחליף למסלול מובנה ומקצועי של לימודי כתיבה – אך זו בהחלט התחלה טובה ורשימה שתעזור לכם להתמקד ולהתכוונן.

מי שהכתיבה היא חלק מהותי מחייו או מחייה, מי שמרותק מהאלכימיה המדהימה הזו של שפה, רגשות, מסרים ואמצעים ויזואליים וכיוצא באלו – יכולים למצוא את התשובה האופטימאלית לפיתוח קריירה יצירתית מוצלחת במסלול תואר בכתיבה הכולל כמובן גם לימודי תסריטאות.

אז איך כותבים תסריט? להלן הדגשים שלנו לכתיבת תסריט:

תנו דרור לדמיון

אחד הדברים החשובים ביותר לכתיבת תסריט מוצלח הוא דמיון עשיר. אין מדובר על בריאת עולמות נוסח פיטר פן וארץ לעולם לא, אבל גם בכדי לברוא את עולמן של הדמויות מן המכולת השכונתית צריך דמיון.

אין זה מספיק לכתוב מה עשו ומה אמרו, יש לבחון את היחסים ביניהם, החלומות שלהן ומהי העלילה הנרקמת ומתפתחת.

צאו מחנות הממתקים

תסריטים מתחילים דומים לילדים בחנות ממתקים, שרוצים לאכול את כל סוגי הממתקים בבת אחת. במקרים רבים, תוכלו לראות תסריטים בוסריים הכוללים גם חילוץ של מסוק נוסח "מטריקס", גם בריחה מכדור אבן מתגלגל נוסח אינדיאנה ג'ונס וגם סצינה רומנטית נוסח "חלף עם הרוח".

בזכות לימודי תסריטאות, סטודנטים זוכים ללמוד כיצד להוריד קצת מכל המגוון הזה, ולהתמקד במשהו אחד. מעבר ליתרון ההפקתי שבזה, שכן לא תצטרכו להשקיע הון בכדי לצלם מסוק היורה לכל עבר, תוכלו ללמוד להתמקד באלמנטים המהותיים של התסריט, ביחסים בין הדמויות ובעלילה.

שפילברג עשה את זה קודם

לימודי תסריטאות מלמדים כי לא משנה על מה חשבתם, מישהו כתב את זה קודם וצילם את זה מזווית מעניינת וייחודית.

אין ספק כי המקוריות היא חשובה, אבל מומלץ להיצמד לאמת התסריטאית שלכם, מאשר לנסות ולחקות אמת של מישהו אחר, לא משנה כמה קופות היא שברה בדרך.

כתיבת תסריט – זכרו את מהות המדיום – אתם לא כותבים ספר!

תסריט הוא הסיפור, שאותו יש להעביר באמצעים ויזואליים בקולנוע, טלוויזיה, אינטרנט וכן הלאה. אתם לא כותבים ספר או טקסט להדפסה אלא תסריט שהתוצר הסופי שלו הוא הפקת וידאו כלשהי.

לכן הקפידו לזכור את מהות המשימה והמדיום שאתם עובדים עבורו, התסריט צריך להעביר סיפור ומסר בתמונות וסצנות, דרך שחקנים. המשמעות היא להתרכז בהעברת הסיפור בתמונות ולא רק באמצעות דיאלוגים ותיאורים למשל.

מחקר לפני התחלת כתיבת התסריט

במהלך תואר בכתיבה, לומדים את חשיבות התחקיר. אלמנט זה הנו מהותי ביותר לכתיבת תסריטים, בייחוד אם מדובר על תסריטים תקופתיים או כאלו הנוגעים בזמנים ומקומות שלא כל כך מוכרים לכם.
קחו בחשבון כי גם אם אתם חושבים שכתבתם תסריט גאוני במיוחד, כזה המנצח בהליכה את סקורסזה או את קופולה, אם הוא כולל נורות חשמל על אף שהוא מתרחש במאה ה-17, זה עלול להיות קצת בעייתי.

עוד לפני שאתם מתיישבים לכתוב את התסריט שלכם, כאשר הכל נמצא בשלב הרעיון המגובש בראש שלכם, חשוב לבצע מחקר איכותי, להבין את הסיפור שלכם, את הדמויות, הרקע וכיוצא באלה.

הסיפור התסריטאי שלכם לא יכול להיות איכותי ויעיל אם לא תכירו את הדמויות שלכם לעומק, את הרקע לסיפור שלכם – בין אם הוא דוקומנטרי ואמיתי או בדוי לחלוטין.

זהו מחקר יצירתי הכולל למשחל בניית ביוגרפיות לדמויות, בדיקת מידע לגבי מיקום התסריט ואירועים רלבנטיים, שיחות עם אנשים העוסקים בצורה כלשהי בתחום עליו הסיפור מדבר וכל דבר רלבנטי אחר.

שיטה נוחה לבצע ולנהל מחקר שכזה היא באמצעות כרטיסיות, כאשר על כל כרטיסיה כותבים לצד ובהמשך למחקר את זרימת הסיפור והפרטים החשובים המלווים אותו.

היזהרו מסטריאוטיפים

מעבר לעובדה שזה לא בדיוק פוליטיקלי קורקט לכתוב תסריט על המרוקאי הערס, האשכנזי החנון והפרסי הקמצן, לא תוכלו לפתח את הדמויות מן הגבולות שהצבתם להן.

לימודי תסריטאות מאפשרים בין היתר למצוא את גווני האפור בין השחור ללבן, ולפתח דמויות עשירות ומורכבות, כאלו המוכרות לכל אחד מאתנו.

כתבו על מה שמעניין אתכם

תוכניות לימודי תסריטאות מלאים תלמידים המבקשים לכתוב את התסריט המבריק הבא, כזה שיסלול את דרכם היישר להוליווד.

עם זאת, במרבית המקרים, הם שוכחים לכתוב על מה שמעניין אותם וגורם ללבם לפרפר מהתרגשות, ולכן התסריט קמל בדרך.

בכדי להימנע מכך, תמיד כדאי לכתוב על מה שמעניין אתכם, בין אם זה על תחומים המושכים את לבכם, ובין אם זה על נושאים שמסקרנים אתכם ומעלים את הזיק בעיניים.

תלמדו מניסיונם של אחרים

אחד הפרמטרים המהותיים ביותר בכתיבת תסריט טוב הוא ניסיון. אם אין לכם אותו, מוטב ללמוד אותו מאחרים.

בית הספר לאמנות מנשר מציע תוכנית לימודי תסריטאות מן הטובות ביותר בארץ. לצד מגוון הקורסים, תוכלו ללמוד מן התסריטאים והמורים הטובים ביותר בתחום.

לא לסבך יותר מדי

באותו הקשר של הבנת המדיום עבורו אתם כותבים – קולנוע או טלוויזיה ולא ספר מודפס למשל – חשוב לא לסבך יותר מדי את העלילה והסיפור, אם התסריט מורכב ומסובך מדי אז התוצאה תהיה רוויה בהסברים וסצנות המסבירות את הסיפור, במקום להתמקד בסיפור עצמו.

נסו ליצור תסריט פתוח וזורם, כאשר הסיפור מתרחש ב"נוף" הסרט וללא הצורך המורכב להסביר הכל דרך סצנות סגורות.

נסו לכתוב באופן מובנה ו"משמעתי"

למרות הקונוטציות היצירתיות של לימודי כתיבה וכתיבה באופן כללי, נסו לסגל לעצמכם שגרת כתיבה ומשמעת כתיבה מסוימת. ממש הגדירו שעות / ימים או זמנים אחרים שבהם אתם מתיישבים לכתוב.

חשבו על רעיון מקורי ולימדו כיצד לספר סיפור

תסריט טוב הוא תסריט שנשען על רעיון מקורי, אתם צריכים לשאוף לחדש ולהביא משהו רענן ומקורי כאשר הרעיון המקורי שלכם חייב להישען על יכולת מעולה לספר סיפור. זו מיומנות שהיא גם כישרון אך בהחלט צריך גם ללמוד אותה!

תהליך למידה

הטיפ האחרון קשור לתפיסה העצמית שלכם בתור תסריטאים ולקראת המשך הקריירה שלכם. כתיבת תסריט מנצח היא תהליך למידה ולרוב התסריטאים לוקח כמה וכמה תסריטים עד שהם מפיקים את היצירה הטובה ביותר שלהם. אם צריך הירשמו אל לימודי כתיבה, לימדו במסגרת של תואר בכתיבה ותנו לזה את הזמן, ספגו את החיים ואת הסביבה ואל תקדימו לשפוט את עצמכם לחומרה.