לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

ההבדל בין כתיבה לאינטרנט לכתיבה עיתונאית או ספרותית

בעידן שבו האינטרנט תופס חלק חשוב ומרכזי מאד בחיינו, אנו נחשפים לסוגים שונים ורבים מאד של תכנים ומסרים. הכתיבה האינטרנטית, כפי שבאה לידי ביטוי באתרי האינטרנט עצמם, שונה במהותה מהכתיבה העיתונאית או מהכתיבה הספרותית. היא, יכולה אמנם להיעזר בכלים שונים לכתיבה, המשותפים לכל סוגי הכתיבה הקיימים, אולם בשורה התחתונה היא שונה הן באופייה והן באופן שבו היא מוצגת לקורא/לגולש. מה ההבדל בין הכתיבה האינטרנטית לכתיבה העיתונאית או הספרותית? על כך ועוד, במאמר הבא.

מאפייני הכתיבה האינטרנטית

הכתיבה האינטרנטית, כפי שמופיעה באתרי האינטרנט השונים, מאופיינת על ידי כמה פרמטרים. ראשית מדובר בדרך כלל בכתיבה תמציתית יותר, שיווקית יותר וכזו שנועדה להעביר מסר מסוים, חד וקולע. מרביתנו מתקשים לקרוא תכנים ארוכים מאד באינטרנט ומעדיפים דווקא עמודים בהם התוכן קצר יותר. מסיבה זו בדיוק על הכתיבה האינטרנטית לספק מענה לצורך זה ולאפשר לקורא ליהנות מתוכן רלוונטי אך מבלי שיצטרך לבלות זמן רב מול המסך. הכתיבה האינטרנטית היא מהירה יותר, היא נעזרת במילות מפתח שונות כדי לקדם את האתר או העסק שלשמו נבנה האתר עצמו. חברות קידום אתרים הנעזרות בשיטות קידום שונות, לרבות קידום אתרים אורגני, משתמשות בכתיבה אינטרנטית לא מעט ובשילוב כלי הקידום השונים בתוכן עצמו. הכתיבה האינטרנטית צריכה להניע לפעולה, פעמים רבות. לגרום לגולש ליצור קשר עם בעלי האתר, לרכוש את המוצרים המוצגים בו או את השירות שמוצע על ידי בעל המקצוע. זוהי כתיבה יצירתית ושיווקית, כאמור, כתיבה שנועדה לגרום לפעולה כלשהי מצדו של הגולש.

מאפייני הכתיבה העיתונאית

בעוד שהכתיבה האינטרנטית קצרה וממוקדת מאד, הכתיבה העיתונאית, וכך גם הכתיבה הספרותית, היא מפורטת הרבה יותר וארוכה מאד. במסגרת לימודי כתיבה, למשל, המוצעים בין היתר במכללת מנשר, נחשפים הסטודנטים אל סוגים שונים של כתיבה ומקבלים כלים חשובים, שיעזרו להם בהמשך. מי שרואה את תחום העיתונאית כתחום העיסוק המרכזי והעיקרי שלו בעתיד, יכול ליהנות מכתובת מתאימה וממסגרת לימודית נכונה שתוכל לשרת אותו במהלך דרכו עד להגשמת מטרותיו והפיכתו לעיתונאי באופן רשמי. כתיבת הטקסטים המיועדים לעיתון או למגזינים המודפסים למיניהם איננה תלויה בענייני קידום. היא מצריכה ניסיון כתיבה רב מאד, שפה גבוהה וגם שימוש בביטויים הרלוונטיים לתחום שבו כותבים. היא רשמית הרבה יותר מהכתיבה האינטרנטית ולעיתים גם מתמקדת בחקירת הנושא, בבחינתו לעומק ובשאלת שאלות הקשורות אליו. זאת, בניגוד לכתיבה האינטרנטית שיכולה להיות שיווקית יותר ולעיתים שטחית במידה מסוימת. אין הכוונה שאיננה מקצועית, כי אם פחות מעמיקה מזו העיתונאית.

מאפייני הכתיבה הספרותית

הכתיבה הספרותית, לעומת העיתונאית וגם האינטרנטית, עושה שימוש בכלים ספרותיים שונים, הלוקחים בה חלק בלתי נפרד. הכתיבה הספרותית מתבססת על שפה ספרותית מסוימת אחידה, המהווה הקו המנחה שלה. הסופר, הכותב עצמו, נעזר בלא מעט טכניקות ספרותיות שונות כדי ליצור עניין, לגרום לקורא להמשיך לקרוא את הכתוב. הוא משתמש באמצעים אומנותיים שונים כדי להעביר את מסריו או את רעיונותיו בספר. ניתן ללמוד ולפתח את מיומנויות הכתיבה הספרותית בבתי הספר השונים, כמו מנשר, ולקבל את כל הכלים הנדרשים לכתיבה ולהפקתם של תכנים ספרותיים ברמה גבוהה.