לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

אומנות בעיצוב תעשייתי

העיצוב התעשייתי הוא תחום המקשר בין היצירה והפיתוח של המוצרים לבין תחום העיצוב. העיצוב הזה מתחיל ממחקר ומתקדם לעבר החשיבה הקונצפטואלית שמאפשרת פיתוח רעיונות חדשים ואפיון צורני של המוצר החדש. התהליך הזה מאפשר להשביח את אסטטיקת הייצור עד לפרטים הכי קטנים וגם להגדיר מחדש את השימושיות של המוצר. העיצוב התעשייתי החל להתגבש כבר החל מהמאה ה-19 כאשר זוהה הצורך בהוספת היצירתיות לתהליכי הייצור ההמוניים של מוצרי הצריכה. התכנון ההנדסי והיעצובי בתהליך העיצוב התעשייתי נפרדים זה מזה, כאשר התהליך העיצובי מצריך היכרות עם תחומי אומנות מגוונים ועם מבחר אפשרויות ביצוע. הייחודיות של התחום באה לידי ביטוי בכך שמדובר על ייצור המוצרים בפס הייצור במפעל, כאשר על החלק העיצובי אחראי אמן או מעצב אשר בונה את קונספט באמצעות הכלים הקלאסיים עימם יוצרים אומנות ותוך כדי יצירת הצבע הטקסטורה הצורה והשפה העיצובית הייחודית לאותו המוצר.

החלק האומנותי שבעיצוב התעשייתי

העיצוב התעשייתי משפיע על התפיסה הרחבה של האדם המודרני את עולמו החיצוני ומושפע מתפיסות העולם הפנימי שלו. בעיצוב הזה ישנם היבטים אומנותיים הלקוחים מהסגנונות כמו ארט אנד קרפטס, ארט דקו וארט נבו, מינימליזם ופוסט מודרניזם. מעצב תעשייתי גם בוחר את החומרים ומעודד יצירת חומרי גלם חדשים, על מנת לענות על הצרכים האומנותיים שבייצור. למעשה, העיצוב התעשייתי הוא סוג של אומנות הנגישה לכולנו שמובאת לנו באמצעות מוצרי צריכה בסיסיים. הייחודיות של האומנות בתהליך העיצוב התעשייתי באה לידי ביטוי בכך,שלמרות שהתהליך האומנותי של העיצוב הוא תהליך יצירתי בעיקרו, בעיצוב התעשייתי האומנות היא גם אנאליטית והיא מקודמת על ידי מתודולוגיות הכוללות סרטוט והדמיה. הכלים המקצועיים בהם משתמשים מעצבים תעשייתיים גם הם לקוחים מתחום האומנות וזה כולל תוכנות עריכה והדמיה ממוחשבות ואת הכלים הקלאסיים כמו עיפרון ומכחול. גם תהליך הייצור של העיצוב התעשייתי מזכיר מאוד את תהליך הייצור האומנותי, מכיוון שהוא כולל את שלב פיתוח הקונספט ואת שלב הייצור.

העתיד של האומנות שבעיצוב התעשייתי

עיצוב בכלל ועיצוב תעשייתי בפרט הפך למגשר בין האומנות החדשה לבין אסטרטגיית הייצור של החברה המודרנית וללא המרכיבים הללו, אסטרטגיות הייצור אינן יכולות להתקיים בעולם המודרני. הכלים החדשים הופכים את השתלבות האומנות בתהליכי הייצור המודרניים לאינטגראלית, כך ששני התחומים אינם יכולים להתקיים עוד אחד ללא השני. ההבנה הזו מעניקה לאומנות את הכוח אותו היא שואפת בעולם המודרני מתחום הייצור, שצריך להכיל את כל המרכיבים המעודדים את יצירת האינטראקציה בין המוצר לצרכן. כמו כן, מומחים צופים כי בעתיד, אומנות העיצוב שבעיצוב התעשייתי עתידה לשנות את עולם הייצור על ידי הוזלה משמעותית של העלויות ושיפור ניכר של תנאי הייצור. זה גם יעלה את רמת השימושיות של המוצרים היום יומיים שבהם אנו משתמשים ויוביל להורדת המחירים ולעליה באיכות החיים. העיצוב התעשייתי נחשב כיום כנישה של האומנות המודרנית ואין להפרידו מתהליכי הקדמה האפשריים אודות לתהליכים הנדסיים המתקדמים ברמה הטכנולוגית.