לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

חדר חושך לפיתוח צילומים, מה השימוש וכיצד בונים?

אם אתם לומדים אומנות או צילום, סביר להניח ששמעתם לא מעט על המונח "חדר חושך". למרות הפיתוחים הטכנולוגיים החדשניים בתחום הצילום, ולמרות שכמעט כל הצלמים, בין אם החובבנים או המקצועיים, משתמשים במצלמות דיגיטליות, עדיין ישנם כאלה, הבוחרים להשתמש במצלמות "של פעם", אלו שעבדו עם פילים, שאותם היה צריך לפתח בחדר חושך או באמצעות מכונת פיתוח מיוחדת. מה זה חדר חושך? למה הוא משמש, וכיצד בונים אותו? על כך, במאמר הבא.

מהו חדר חושך

במסגרת לימודי צילום נחשפים התלמידים לנושאים רבים הקשורים לעולם הצילום המורכב והמיוחד מאד. אחד הקורסים המוצעים במסגרתם של לימודים אלה הינו קורס המתמקד בחדר חושך. כל צלם מתחיל, סטודנט ללימודי אומנות עם התמחות בצילום או אפילו צלם חובבן, חשוב שיידע מהו חדר חושך וכיצד עובדים בו. כפי שמרמז שמו, חדר חושך הוא חדר חשוך לחלוטין, שבו מפתחים את סרטי הצילום. הוא קיים בדרך כלל בבתי ספר, המתמחים בלימודי אומנות או צילום וכמובן אצל צלמים מקצועיים. מכיוון שמשתמשים בו בחומרי צילום מיוחדים, ובעיקר רגישים מאד (כמו, נייר הצילום עצמו או סרט הצילום) נדרשת חשיכה מוחלטת בחדר. השימוש בחדרי החושך התחיל כבר עם המצאתה של המצלמה במאה ה – 19, וככל שהתפתח תחום הצילום, כך התפתח גם חדר החושך עצמו.

למרות יתרונותיו הרבים של העולם הדיגיטלי, שמציע לנו מצלמות דיגיטליות מתוחכמות וחדשניות מאד, על כל סטודנט, הבוחר בלימודי אומנות, תוך התמקדות בעולם הצילום, להבין כיצד פותחו סרטי הצילום בעבר וכיצד גם פועלת מצלמת הסטילס. מעבדת הצילום של היום שונה לחלוטין מחדרי החושך של פעם. זו גם הסיבה מדוע צלמים רבים מעוניינים להישאר נאמנים לעולם הצילום המסורתי והמוכר לנו ולהשתמש מדי פעם בחדר החושך. בתוך חדר זה ניתן לפתח את סרטי הצילום בטכניקות שונות, המשפיעות באופן ישיר על התוצאות המתקבלות.

בניית חדר חושך באופן עצמאי

אם אתם לומדים צילום במסגרת לימודי צילום מקצועיים, או שאולי אתם צלמים חובבנים, תוכלו לבנות בכוחות עצמכם חדר חושך בבית ובכמה צעדים פשוטים. חדר החושך יאפשר לכם להגיע לתוצאות מרהיבות, ובעיקר יצירתיות מאד, שלא תמיד ניתן להגיע אליהן בתמונות המצולמות על ידי המצלמה הדיגיטלית. בשלב הראשון עליכם לבחור את המרחב המתאים. חשוב שחדר החושך יהיה חדר קטן יחסית וכמובן גם חשוך. אם יש לכם בבית מרתף, זהו פתרון מצוין. אם אין, חדר האמבטיה יכול להיות אפשרות טובה גם כן. בחדר החושך חשוב שיהיו מים זורמים וגם אפשרות לחסום את האור באופן מוחלט. אם ישנם חלונות בחדר, תוכלו לאטום אותם באמצעות רדיד אלומיניום, שאותו ניתן להדביק ישירות על גבי החלון באמצעות נייר דבק מיוחד. את חדר החושך יהיה עליכם לחלק לשני אזורים: האזור היבש, שבו תתבצע הדפסת התמונות, והאזור הרטוב, שבו תשתמשו בכל החומרים הכימיים השונים, הנדרשים לשם הפיתוח.

חשוב שתצטיידו בחומרים המתאימים ובאביזרים הנדרשים לכל חדר חושך. עליכם לרכוש מכלי פיתוח מיוחדים, חומרי פיתוח, מלקחיים שתעזורנה לכם לטפל בתמונות בזמן טבילתן בקערות הפיתוח וגם כפפות לאטקס ומסכה מיוחדת, שיגנו עליכם בזמן העבודה מול החומרים השונים. אם אתם בעיצומם של לימודי צילום או לימודי אומנות ואתם מעוניינים לבנות חדר חושך, מומלץ לכם להיעזר במורים המקצועיים ובצוות של בית הספר כדי לקבל טיפים שיעזרו לכם בבניית החדר וגם כתובות מתאימות לכל החנויות שבהן תוכלו למצוא את האביזרים השונים. חדר החושך יאפשר לכם ליהנות מצילומים אומנותיים מיוחדים ולהתנסות בשיטת הפיתוח הישנה.