לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

איך לשבור מחסום יצירה

כמעט שאין דבר שיכול להרוג את האנרגיות שלך ואת הרצון ליצור כמו מחסום יצירה (Creative Block). מחסום יצירתי יכול להגיע אחרי תקופה ארוכה של עבודה זורמת ומצוינת ולהפתיע אותך בבוקר יום בהיר והוא יכול להיות התפתחות הנמשכת לאורך זמן, כל אמן ויוצר חווה זאת ובכל תחומי העשייה. אך למרות התחושות הקשות והמייאשות לעיתים, ניתן בהחלט להתגבר ולשבור מחסום יצירה, זה דורש עבודה והשקעה אבל כמובן שזה משתלם.

למעשה, ישנם סוגים שונים של מחסומי יצירה וגורמים שונים להם: מחסום מנטאלי, מחסום רגשי, הרגלי עבודה שמפסיקים להיות יעילים, מחסום עקב בעיות אישיות חיצוניות, עוני – של כסף או זמן ומשאבים יצירתיים אחרים וסוגים נוספים של משברי יצירה. בעוד שישנם פתרונות פרטניים למקרים פרטניים, יש גם כמה עצות כלליות שעשויות לסייע במצבים קשים אלו – ויש גם לזכור שבאופן גורף, אין אמנות ועשייה יצירתית בלי מחסומי יצירה, זה קרה לגדולים ביותר וזה סביר להניח יקרה גם לכם בתור יוצרים, בוגרי לימודי אמנות, אנשים קריא ייטיב ואנשים יצירתיים בכלל.

טפחו מקורות השראה

לכל יוצר ואמן יש מקורות השראה שונים ומגוונים. אך על מנת לצמצם את הנזקים של מחסום יצירתי אפשר לטפח מקורות השראה גם בתקופות הפוריות יותר. טיפוח השראה כזה יכול להיות דרך איסוף פרטים וחוויות המושכים אתכם, המספקים לכם השראה, המרשימים אתכם ואשר עוסקים בתחומים בעלי עניין כלשהו עבורכם – סרטים, הצגות, ספרים, יצירות אמנות, צילומים, שירים וכו'. כך, בעת צרה, תוכלו לחזור לאנשים, ליצירות ולפריטים אלו על מנת לנסות לשאוב השראה חדשה ליצירה.

הרחיקו עצמכם מסביבת העובדה והיצירה

לעיתים קרובות, דווקא ריחוק מסביבת העבודה והיצירה שלכם עשוי ליצור את האפקט הגדול ביותר בהקשר של שבירת מחסום יצירה. צרו לעצמכם מקום ומרחב, צאו לטייל ברגל, לכו לראות סרט או הצגה, צאו אפילו לחופשה. התרחקו מטרדות העבודה והיצירה ואולי כך הראש יוכל להירגע, לנתח דברים כפי שהם ולחזור עם כוחות יצירתיים מחודשים.

דברו עם מישהו קרוב

עבור יוצרים רבים תהליך היצירה והעשייה עשוי להיות מאוד בודד ואינדיבידואלי, לכן גם ההתמודדות שלהם עם משבר יצירה עשויה להיות בודדת ועם תחושות קשות של חוסר אונים. לכן רצוי דווקא כן לדבר עם מישהו קרוב, לחלוק את התחושות, הרגשות והחששות ואולי מזה תצא השראה או רגיעה שתאפשר לחזור למסלול עשייה ויצירתיות.

לישון יותר!

זו עשויה להישמע המלצה מוזרה במקצת, אך תתפלאו מה שנת לילה טובה יכולה לעשות להרגשה הכללית ולפריצת משברים יצירתיים. השינה חשובה לתפקוד קוגניטיבי וליכולות קשב וריכוז שלנו ואי לכך גם ליצירתיות וליכולות לצמוח, להתפתח כאמנים. אם אתם נאבקים בשאלה איך לשבור מחסום יצירה, יכול להיות שכל מה שאתם זקוקים לו הוא פשוט ללכת לישון מוקדם ערב אחד ולקום בבוקר רעננים ומחודשים. זהו אמנם לא שיעור במסגרת לימודי אמנות אך גם שיעור חשוב לחיים בכלל.

עשו משהו יצירתי בבית או בסטודיו

דרך מעניינת נוספת לשבור מחסום יצירה היא פשוט לעשות משהו יצירתי בבית או בסטודיו, אך הפעולה היצירתית הזו תהיה גם קצת טכנית. כך למשל תוכלו לצבוע קיר בחלל או אפילו את כל המקום, לשפץ רהיט ישן שאתם אוהבים או לעשות משהו יצירתי בתחום שאינו קשור לתחום האמנות והעשייה שאתם עוסקים בו בשגרה.

שאלו שאלות

אפשרות נוספת היא פשוט להתחיל לשאול שאלות, לגבי עצמכם, לגבי היצירה שנתקעתם איתה, לגבי הכיוון האמנותי שלכם וכן הלאה. אך עשו זאת במשורה כי עבור אנשים מסוימים תהליך כזה יכול להוביל להחמרת המצב ולהלקאה עצמית. זכרו כי פעמים רבות דווקא המשברים והקשיים מוציאים אותנו מחוזקים וטובים יותר, מעריכים את הטוב בחיים ולאו דווקא את השלילי.