לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

איך בונים סטורי בורד

כאשר חושבים על לימודי קולנוע וטלוויזיה האסוציאציות הראשונות שעולות לראש הן לרוב על ימי צילום מרתקים וארוכים, תסריטים מדויקים, שחקנים כריזמטיים וכיוצא באלו. אך למעשה מדובר על תחום יצירתי הכולל הרבה עבודה טכנית והרבה עיסוקים "מאחורי הקלעים", בהקשר זה, בניית סטוריבורד היא אחד השלבים החשובים בתהליך היצירה וההפקה ויש לדעת כיצד לבנות נכון וביעילות את הסטוריבורד שלכם.

מה זה סטורי בורד – הסבר בקצרה

סטוריבורד (Storyboard) הוא למעשה אחד ההמחשות המוקדמות והראשוניות ביותר של החזון הוויזואלי שלכם, ההקדמה הגרפית למה שבסופו של דבר יוצג על המסכים. סטוריבורד הוא המחשה גרפית באמצעות ציורים ורישומים המציגה רצף מסודר המדמה באופן מסוים את הוויזואליזציה של הפקת וידאו כלשהי – סרט קולנוע, תכנית טלוויזיה, אנימציה, סרטונים קצרים וכו'.

ניתן לחשוב על כך כמו איורי קומיקס פשטניים של הרעיונות והסצנות המרכזיות בהפקת הווידאו הרלבנטית. שימוש בסטוריבורד מאפשר להתכונן טוב יותר להיבטים הממשיים של ההפקה, לזהות כשלים ואתגרים, לבצע שינויים מהירים וזולים בעלילה ושאר יתרונות טכניים, יצירתיים ותפעוליים. במהותו, הסטוריבורד מאפשר לקבל תחושה מראש כיצד רעיון מסוים "יעבוד" בפועל אך מבלי לצלם את הסצנה על כל המשתמע מכך. במסגרת בית ספר לקולנוע בסביבה מקצועית ומתקדמת, תלמדו כחלק ממסלול ההכשרה המקיף גם טכניקות שונות לבנות וליישם סטוריבורד, עד אז, הנה כמה עצות שימושיות לבנייה עצמית.

סטוריבורד – לא צריך להיות אמני קומיקס!

ראשית כל נדגיש כי ממש אין צורך להיות אמני קומיקס בשביל לבנות סטוריבורד איכותי ויעיל. סטוריבורד פשוט צריך להיות ברור ויעיל מספיק כדי להעביר את המסר ואת הרעיון הכללי בצילום הרלבנטי, שיוכלו להבין מה רואים בצילום, מה הרקע, מה ההתפתחויות, מה זווית הצילום ותנועת המצלמה וכן הלאה.

פורמט סטורי בורד

עבודות סטוריבורד מקצועיות בתעשיית הקולנוע נעשות על דפים גדולים ועם ציורים יחסית מפורטים, כולל אפילו עבודה עם דגמים תלת ממדיים של ממש ותוכנות מחשב רבות עוצמה, אך אנחנו נתרכז לרוב בפורמט פשוט ונגיש הרבה יותר. הדרך הכי יעילה ונגישה לצייר ולבנות סטוריבורד היא באמצעות מערכת של ריבועים/קופסאות על עמוד נייר או על גבי מסך המחשב. כל ריבוע כזה מייצג צילום/שוט מסוים וכולל מעבר לציור הגרפי גם טקסט המסביר היבטים חשובים לגבי הצילום ולעיתים ויזואליזציות נוספות כגון חיצים להמחשת תנועת המצלמה למשל.

אפשר לבנות סטוריבורד בציור ידני וכיום יש כמובן תוכנות מחשב ייעודיות ופשוטות יחסית המספקות פלטפורמה שימושית לבניית הסטוריבורד, בין אם על בסיס ציורים חיצוניים או על בסיס ציורים במערכת עצמה. עבודה עם מחשב מאפשרת למשל הוספת צבעים ופרטים נוספים לציור בקלות ובמהירות יחסית.

לא רק ציורים

סטוריבורד לא כולל רק ציורים והמחשה גרפית לגבי הצילום הספציפי, למרות שההמחשה הגרפית הזו היא קריטית להצלחת התהליך כולו. לצד הציורים/תמונות/רישומים יש כאמור לכלול טקסט קצר ותמציתי הכולל את כל הפרטים הטכניים הרלבנטיים: זמן ביום לצילום, מראה כללי, אווירה בצילום, מיקום הצילום (לוקיישן) ועוד אינספור פרטים שעשויים להיות חשובים.

פרטים חשובים שאפשר לכלול בסטוריבורד כוללים למשל מספר הפריים ורצף הצילום, הפעולה שהמשתתפים בצילום מבצעים, הוראות למצלמה, ציון כללי לגבי דיאלוגים בצילום, היבטי אודיו נוספים, היבטים ויזואליים נוספים כגון אפקטים מיוחדים.

עבודה עם התסריט

סטוריבורד אינו תחליף לתסריט והתסריט אינו תחליף לסטוריבורד איכותי! בבניית הסטוריבורד חשוב לעבוד בצמוד לתסריט, לוודא שכיסיתם כל סצנה וכל צילום רלבנטי. ניתן להכניס הערות תואמות בתסריט עצמו ועל גבי הסטוריבורד לסיוע בתיאום והבנה.

לסיכום: הסטוריבורד שלכם צריך להיות פשוט אך ברור מספיק ועם כל הפרטים הרלבנטיים, עליו להמחיש בצורה יעילה כיצד הצילומים ייראו בסופו של דבר ולהקל על המלאכה של כל העוסקים בהפקה – חלק מהותי וחשוב של לימודי קולנוע וטלוויזיה.