לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

צילום אמנותי – טיפים

מסלול לימודי צילום במכללת מנשר ללא ספק מקנה לסטודנטים מגוון עשיר של כלים תיאורטיים ומעשיים לפיתוח כישורי צילום מקיפים ועל מנת לצמוח בתור צלמים מקצועיים מצליחים. בית ספר לצילום מנשר שם דגש על לימודים הכוללים מצד אחד את הבסיס התיאורטי הנדרש על מנת להיות צלם מקצועי ורב גוני, ומצד שני ישנו דגש לימודי על ההיבטים המעשיים ועל פיתוח כישורי צילום אמנותי, מסחרי ובסגנונות חשובים נוספים. הצילום האמנותי מהווה חלק משמעותי מאוד במסגרת מסלולי ההכשרה בצילום של מנשר, בעיקר כאשר הלימודים מתקדמים מבחינת התכנים לאורך 4 שנות המסלול.

אך לצד הכלים המעשיים, התיאורטיים, הבסיסיים והמתקדמים הניתנים לסטודנטים בלימודי צילום, אנו רוצים לתת גם טיפים של צילום אמנותי, טיפים ונושאים שיאפשרו להמשיך לצמוח ולהתפתח כצלמים יצירתיים, מקצועיים ואמנותיים. מדובר על אמצעי מדיה יוצא דופן ומדהים בעומק שהוא מאפשר, במיוחד בהיבט האמנותי והתיעודי שלו, לכידה אמיתית ומלאה ברגש של המציאות והרגע. אז מעבר להמלצה הגורפת להמשיך להשתמש במצלמה תוך כוונה תחילה למציאת צילומים מיוחדים, הנה כמה טיפים שימושיים להמשך הדרך.

הגדרת המטרה ומרדף אחריה…

מעבר לפרקטיקה ולתיאוריה הבסיסית במסגרת לימודי צילום, צלם אמנותי צריך להבין ולהגדיר מהי המטרה של עבודתו – הגדרה כללית או לטובת פרויקט מסוים – ולרדוף אחד המטרה הזו. באופן כללי ניתן לומר כי לאחר השלמת הלימודים של בית ספר לצילום, המטרה המרכזית הינה להפיק תמונות היוצרות תגובה מחשבתית ורגשית אצל הצופה – זהו מבחינות רבות המהות של צילום אמנותי.

המשך פיתוח יכולות "הראייה" שלך

זוהי אחת המיומנויות החשובות ביותר שעל צלם אמנותי וצלמים בכלל ללמוד ולפתח. מדובר על תהליך שהוא בחלקו תפיסתי ומחשבתי מצד הצלם ובחלקו האחר מעשי ושימושי לגמרי. בתור צלמים, היכולת לראות מצבים ומושאי צילם בדרכים שונות ובצורה מעמיקה באמת הינה קריטית להצלחה ולהפקת תמונות מיוחדות במינן. חשוב להיות מודעים לצבעים, למרקמים, לזוויות, לצורות ובאופן כללי לפרטים השונים בקומפוזיציה ומעבר לה. חשוב למשל להבין היכן התגובה הרגשית האישית של הצלם מתחילה ונגמרת והיכן צריכה להיכנס המשמעות והמחשבה על קהל היעד או מושא הצילם עצמו, להבין משמעויות של דברים ואופן הביטוי שלהם בצילום ועוד ניואנסים והיבטים מעמיקים שכאלו לגבי צילום אמנותי.

בנוסף, וזו נקודה חשובה מאוד מבחינת טיפים של לימודי צילום וצילום אמנותי בפרט, חשוב להמשיך ולשנות, להעיז לעשות דברים אחרת ולחדש. כך למשל חשוב להתנסות ולצלם דברים אחרת מהמקובל או תוך מתן פרשנות אמנותית שונה לדברים.

טכניקות וטיפים נוספים לצילום אמנותי

מעבר לנושאים "הרעיוניים" יותר שנסקרו לעיל, יש גם אינספור טכניקות וטיפים מעשיים ויומיומיים יותר בהקשר של לימודי צילום אמנותי והתמקצעות בסגנון מרתק זה.

  • פיתוח הדמיון האישי ורתימתו לטובת הפקת צילומים מיוחדים.
  • להתאמן על בידוד אלמנטים ובחירתם לקומפוזיציה – הפרדת החלקים השונים בתמונה לעומת המכלול ובחירה אמנותית של איפה להתמקד ובאיזה אופן.
  • לנצל את היכולות והשוני בין עדשות שונות – עדשות מצלמה שונות רואות את המציאות והחלל בדרכים שונות.
  • ניצול יכולות טכנולוגיות המאפשרות "אמנותיות" בצילומים – צילום במהירות גבוהה, צילומי מאקרו, שחור-לבן, צילומים בתנועה הכוללים טשטוש מכוון, צילום באינפרא אדום או עם פילטרים שונים וכן הלאה.
  • להתאמן על שליטה במצלמה ובמאפיינים המיוחדים שהופכים את הצילום למדיום כל כך ייחודי ורב עוצמה.

לימודי צילום הם רק תחילת הדרך למעשה, זהו עולם מרתק ועשיר במיוחד, מי שבוחר בנתיב הרב גוני של צילום מקצועי או אפילו חובבני מתקדם יכול וצריך כל הזמן ללמוד ולהתפתח. צילום אמנותי מאפשר לבטא המון ולהפיק תמונות נצחיות.