לימודי ציור מנשר - אמנות-שני-דיכנר
צור קשר

איך כותבים תסריט?

אמנות הכתיבה היא אחת האמנויות הנעלות ביותר, מאחר ובזכות מילים בלבד, נוצר עולם ומלואו, עולם שאינו תלוי בזמן, מקום או במימד. אמנות זו כוללת תת-תחומים רבים, החל מפרוזה ושירה ועד לדרמה ותסריטאות. עם זאת, בניגוד לסוגי כתיבה אחרים, כתיבת תסריט דורשת כתיבה קצת אחרת, בעלת דגשים אחרים, הנרכשים, בין היתר, על ידי לימודי תסריטאות ממוקדים.

בכדי לכתוב תסריט טוב, יש צורך להצטייד בעיפרון, מקלדת, כישרון, דמיון ומעוף. אלו כלים טובים לנקודת פתיחה, אבל לא מספיקים. כדי לכתוב תסריט טוב באמת, חייבים להתחיל בלימודי תסריטאות מקצועיים, המאפשרים להכיר את החומר והתחום כראוי, ללמוד את הרקע שלו, את הסגנונות המאפיינים אותו, ולבחון אותו מכל צדדיו ומימדיו.

לצד אלו, כדאי לזכור מספר פרמטרים חשובים נוספים, המרוכזים במאמר זה.

תנו דרור לדמיון

אחד הדברים החשובים ביותר לכתיבת תסריט מוצלח הוא דמיון עשיר. אין מדובר על בריאת עולמות נוסח פיטר פן וארץ לעולם לא, אבל גם בכדי לברוא את עולמן של הדמויות מן המכולת השכונתית צריך דמיון. אין זה מספיק לכתוב מה עשו ומה אמרו, יש לבחון את היחסים ביניהם, החלומות שלהן ומהי העלילה הנרקמת ומתפתחת.

צאו מחנות הממתקים

תסריטים מתחילים דומים לילדים בחנות ממתקים, שרוצים לאכול את כל סוגי הממתקים בבת אחת. במקרים רבים, תוכלו לראות תסריטים בוסריים הכוללים גם חילוץ של מסוק נוסח "מטריקס", גם בריחה מכדור אבן מתגלגל נוסח אינדיאנה ג'ונס וגם סצינה רומנטית נוסח "חלף עם הרוח".

בזכות לימודי תסריטאות, סטודנטים זוכים ללמוד כיצד להוריד קצת מכל המגוון הזה, ולהתמקד במשהו אחד. מעבר ליתרון ההפקתי שבזה, שכן לא תצטרכו להשקיע הון בכדי לצלם מסוק היורה לכל עבר, תוכלו ללמוד להתמקד באלמנטים המהותיים של התסריט, ביחסים בין הדמויות ובעלילה.

שפילברג עשה את זה קודם

לימודי תסריטאות מלמדים כי לא משנה על מה חשבתם, מישהו כתב את זה קודם וצילם את זה מזווית מעניינת וייחודית. אין ספק כי המקוריות היא חשובה, אבל מומלץ להיצמד לאמת התסריטאית שלכם, מאשר לנסות ולחקות אמת של מישהו אחר, לא משנה כמה קופות היא שברה בדרך.

תעשו תחקיר

במהלך תואר בכתיבה, לומדים את חשיבות התחקיר. אלמנט זה הנו מהותי ביותר לכתיבת תסריטים, בייחוד אם מדובר על תסריטים תקופתיים או כאלו הנוגעים בזמנים ומקומות שלא כל כך מוכרים לכם. קחו בחשבון כי גם אם אתם חושבים שכתבתם תסריט גאוני במיוחד, כזה המנצח בהליכה את סקורסזה או את קופולה, אם הוא כולל נורות חשמל על אף שהוא מתרחש במאה ה-17, זה עלול להיות קצת בעייתי.

היזהרו מסטריאוטיפים

מעבר לעובדה שזה לא בדיוק פוליטיקלי קורקט לכתוב תסריט על המרוקאי הערס, האשכנזי החנון והפרסי הקמצן, לא תוכלו לפתח את הדמויות מן הגבולות שהצבתם להן. לימודי תסריטאות מאפשרים בין היתר למצוא את גווני האפור בין השחור ללבן, ולפתח דמויות עשירות ומורכבות, כאלו המוכרות לכל אחד מאתנו.

כתבו על מה שמעניין אתכם

תוכניות לימודי תסריטאות מלאים תלמידים המבקשים לכתוב את התסריט המבריק הבא, כזה שיסלול את דרכם היישר להוליווד. עם זאת, במרבית המקרים, הם שוכחים לכתוב על מה שמעניין אותם וגורם ללבם לפרפר מהתרגשות, ולכן התסריט קמל בדרך. בכדי להימנע מכך, תמיד כדאי לכתוב על מה שמעניין אתכם, בין אם זה על תחומים המושכים את לבכם, ובין אם זה על נושאים שמסקרנים אתכם ומעלים את הזיק בעיניים.

תלמדו מניסיונם של אחרים

אחד הפרמטרים המהותיים ביותר בכתיבת תסריט טוב הוא ניסיון. אם אין לכם אותו, מוטב ללמוד אותו מאחרים. בית הספר לאמנות מנשר מציע תוכנית לימודי תסריטאות מן הטובות ביותר בארץ. לצד מגוון הקורסים, תוכלו ללמוד מן התסריטאים והמורים הטובים ביותר בתחום.